کاربرد آهک زنده (اکسید کلسیم) در صنایع لاستیک سازی

سولفات آهن, کود سولفات آهن, سولفات اهن در کشاورزی, سولفات آهن 2,
مقدار و روش مصرف کود سولفات آهن (زاج سبز) در کشاورزی
2024-02-01
بنتونیت, فروش بنتونیت, تولید بنتونیت,
بازار جهانی بنتونیت
2024-02-08

کاربرد آهک زنده (اکسید کلسیم) در صنایع لاستیک سازی

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
آهک زنده,

quicklime

آهک زنده چه نقشی در تولید لاستیک دارد؟

در صنعت لاستیک سازی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود که اکثر آنها دارای رطوبت هستند. این رطوبت در طی فرایند های گرمایی تبخیر شده و علاوه بر کاهش حجم ، زیان مالی نیز به دنبال دارد. آهک زنده یا همان اکسید کلسیم یک ماده شیمیایی فراوری شده از سنگ آهک است که طی فرایندی موسوم به پخت یا کلسینه شدن ، به خلوص بالایی رسیده است. این ماده دارای میزان اندکی رطوبت در حد ۲ درصد می باشد. به همین دلیل آهک زنده یک ترکیب پایدار و مستحکم کننده در تولید لاستیک محسوب می گردد.

روند فرایند به این صورت است که آهک زنده یا همان اکسید کلسیم با رطوبت ناشی از سایر مواد شیمیایی مصرفی در خط تولید واکنش داده و به آهک هیدراته یا هیدروکسید کلسیم که یک ماده شیمیایی خشک است تبدیل می شود. این نوع آهک می تواند میزان زیادی از آب را حذف کند ، در حالی که همچنان برخی مواد فرار و بخار شونده در فرایند اکستروژن وکیوم وجود دارند که می تواند سبب ایجاد تخلخل در لاستیک شود ، آهک زنده این مشکل را نیز بر طرف نموده و محصولی بی نقص تولید می نماید.

آهک زنده این ویژگی را دارد که تا یک سوم وزن خود آب جذب نموده و به آهک هیدراته تبدیل شود. آهک هیدراته یک ماده با ثبات در شرایط مختلف آب و هوایی و حرارتی است. البته برای مصرف در صنایع لاستیک سازی باید از آهک زنده میکرونیزه استفاده شود تا حالت یک دست ، خاصیت دسپرس بهتر و حجم سطحی بیشتری داشته باشد. البته آهک زنده با وجود ویژگی های مثبتی که دارد ، مشکلاتی همچون نگهداری به دور از رطوبت ، سختی در پخش شوندگی و ایجاد خطر سوختگی در کارکنان را هم دارد.

آهک زنده, آهک,

با وجود اینکه مصرف آهک زنده در تولید لاستیک ، تاثیر مثبت خاصی بر ویژگی عایق بودن لاستیک ندارد ولی پایداری لاستیک را به میزان قابل توجهی در زمان مصرف یا انبارداری افزایش می دهد. کاربرد آهک زنده (اکسید کلسیم) در صنایع لاستیک سازی به عنوان یک تسریع کننده تولید و اصلاح کننده مواد اولیه به منظور بهبود منحنی های تولید است.

همچنین مزایای دیگری هم دارد که عبارتند از :

  • افزایش حجم محصول و کاهش هزینه تولید
  • کاهش منافذ ایجاد شده در لاستیک
  • افزایش مقاومت لاستیک در برابر تغییر شکل
  • بهبود شکل ظاهری لاستیک

از آهک زنده در تولید تایر خودرو ، صداگیر درب ساختمان ، صداگیر پنجره ، واشر ، اتصالات صنعتی و روکش کابل برق استفاده می شود. جهت کاربرد آهک زنده (اکسید کلسیم) در صنایع لاستیک سازی ، مهم ترین فاکتور روش دیسپرس کردن آن است زیرا آهک زنده سریعا ته نشین شده و میزان پخش شدن آن در پلیمر اندک می باشد. برای بدست آوردن بهترین زمان و روش دیسپرس نمودن آهک زنده در تولید هر نوع محصول لاستیکی باید از روش آزمون و خطا استفاده نمود.

دو عامل دما و زمان واکنش ، مهمترین فاکتور در میزان پخش شوندگی آهک زنده در پلیمر ها محسوب می شوند. البته توصیه می گردد که اکسید کلسیم در اولین مراحل تولید و در بالاترین حرارت به ترکیب اضافه شود. همچنین به منظور جذب بهتر رطوبت داخل پلیمر ، پیشنهاد این است که پس از ترکیب آهک زنده ، برای مدتی به مخلوط استراحت دهید تا آهک به وظیفه خود عمل نماید.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *