آهک صنعتی و آهک سنتی چه تفاوتی دارند؟

سولفات آلومینیوم و سود سوز آور
سولفات آلومینیوم و سود سوز آور
2023-08-17
بنتونیت ریخته گری
بنتونیت ریخته گری
2023-08-24

آهک صنعتی و آهک سنتی چه تفاوتی دارند؟

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
آهک صنعتی, آهک سنتی, تولید آهک,

Industrial lime and traditional lime

آهک صنعتی و آهک سنتی : روش تولید – تفاوت ها – کاربرد ها

بشر همیشه نیازهایش را از محیط اطراف خود تامین نموده است. انواع مختلف مواد معدنی که از دل زمین استخراج می شود ، منبع اصلی مواد اولیه مورد نیاز ما برای زندگی هستند. در این میان ، آهک یکی از مهم ترین مواد معدنی بوده و همیشه در زندگی انسان ها نقش مهمی داشته است. تولید و فراوری آهک نیز همچون دیگر صنایع ، در گذشته سنتی و در حال حاضر صنعتی است. با وجود اینکه امروزه بخش زیادی از فراوری آهک به روش صنعتی انجام می شود ، ولی تولید سنتی آهک همچنان جایگاه خود را دارد.

روش تولید آهک صنعتی و آهک سنتی

در روش سنتی تولید آهک که سابقه آن به چندین قرن می رسد ، ابتدا چاله ای حفر کرده و سپس سنگ آهک را به صورت لایه به لایه داخل آن می چینند. سپس درون آن آتش روشن کرده و مدت زمان مشخصی برای پخت آهک ها فرصت می دهند. این نوع کوره آهک پزی معمولا در محل معدن حفر شده و بیشتر شبیه تنور است به همین علت آن را کوره چاهی یا تنوری می نامند.

در تولید آهک صنعتی که روش مدرن تولید آهک محسوب می شود ، از کوره های خاصی استفاده می شود که از آلیاژ فلزی ساخته شده و حرارت زیادی توسط مشعل های گازی به درون آن اعمال می گردد. کوره تولید آهک صنعتی دارای حالت دوار بوده و به صورت یک لوله دراز و عریض می باشد که مدام در حال چرخش است. به منظور جلوگیری از صدمه خوردن کوره آهک پزی صنعتی ، سنگ آهک پیش از ورود به آن ، توسط دستگاه های سنگ شکن کوبیده می شود.

تفاوت آهک صنعتی و آهک سنتی

تفاوت آهک صنعتی و آهک سنتی در روش پخت آن است. در کوره آهک پزی سنتی که درون زمین ایجاد می شود ، سنگ آهک به مدت طولانی در حدود یک هفته درون کوره پخته می شود. این عمل سبب می شود تا سنگ آهک به خوبی پخته شده و ناخالصی های آن بخصوص دی اکسید کربن جدا سازی شود. مقدار تولید آهک سنتی محدود تر از آهک صنعتی است ولی کیفیت آن معمولا بالاتر می باشد زیرا حرارت بیشتری را تحمل نموده و خالص تر می شود. همچنین از نظر اندازه و سایز ، درشت تر از آهک صنعتی است.

تولید آهک صنعتی در کوره های بزرگ و دوار بوده و محل کوره بر خلاف اهک سنتی معمولا در خارج از محیط معدن می باشد. در روش صنعتی ، حرارت زیادی در مدت زمان کوتاه تر به آهک اعمال می شود. از طرفی سایز ذرات داخل کوره ریزتر است و به دلیل چرخش خرده سنگ های اهک ، حرارت به تمام قسمت ها اعمال می گردد. در روش صنعتی تولید آهک ، میزان بسیار بیشتری آهک تولید می شود.

کاربرد های آهک صنعتی و آهک سنتی

آهک صنعتی و آهک سنتی از نظر کاربرد تفاوتی با هم ندارند. آهک تولید شده به هر ۲ روش برای مصرف جهت ضدعفونی در پرورش دام و طیور و دفن زباله ، تولید آهک هیدراته ، تولید سیمان ، صنعت ساخت و ساز و … مورد استفاده قرار می گیرد. کیفیت آهک صنعتی و آهک سنتی به تولید کننده آن بستگی دارد. در بعضی موارد ممکن است کیفیت آهک صنعتی بهتر باشد و در بعضی موارد کیفیت اهک سنتی بهتر خواهد بود.

آهک تولید شده در کارخانه آهک نیکان تولید ، به هر دو صورت آهک صنعتی و آهک سنتی است که از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار می باشد. همچنین به دلیل اینکه این کارخانه دارای معدن اختصاصی سنگ آهک نیز می باشد ، قیمت بسیار مناسب و رقابتی نسبت به دیگر فروشندگان و تولید کنندگان آهک دارد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *