استفاده از مواد شیمیایی برای تصفیه آب آشامیدنی

سود مایع قم, فروش سود مایع قم, قیمت سود مایع قم, کارخانه سود مایع قم,
سود مایع قم
2019-06-07
واکنش تجزیه سولفات آلومینیم, تجزیه آلومینیوم سولفات - نیکان تولید
تجزیه سولفات آلومینیوم
2019-07-01

استفاده از مواد شیمیایی برای تصفیه آب آشامیدنی

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
drinking water

drinking water

تامین آب آشامیدنی سالم اهمیت فراوانی در بهبود سطح سلامت هر جامعه ای دارد. آب مورد مصرف در شهرهای کوچک و بزرگ از منابع طبیعی نظیر آب ذخیره شده در پشت سد ها ، رودخانه ها و منابع زیر زمینی قابل تامین است که البته به لحاظ بهداشتی برای شرب مناسب نیستند. به همین علت با استفاده از روش های مختلف نظیر استفاده از مواد شیمیایی و یا روش های مکانیکی اقدام به تصفیه آب جهت مناسب سازی آن برای شرب استفاده می شود. با حذف کامل آلودگی ، میکروب ، کدورت و طعم و مزه نامطلوب ، می توان آب آشامیدنی زلال را بر مصرف در اختیار شهروندان قرار داد.

وجود ذرات گل و خاک و میکروارگانسیم های مختلف نظیر قارچ ، خزه و پلانگتون سبب می شود آب دارای کدورت و بو و مزه نامطلوبی باشد. وظیفه تصفیه خانه سنجش میزان کدورت و رفع آلودگی های مختلف از آب آشامیدنی است. برای این منظور از مواد شیمیایی گوناگون استفاده می شود که قادرند کدورت و میکروب ها را حذف کرده ، پی اچ را تنظیم نموده و بو و مزه آب را از بین ببرند.

تصفیه خانه های شهری از مواد شیمیایی گوناگون همچون آهک ، سولفات آلومینیوم ، کلر ، نمک های آلومینیومی و … برای این منظور بهره می برند. این مواد شیمیایی به ایجاد واکنش های شیمیایی مختلف می توانند گل و کدورت را محیط فیزیکی آب خارج نموده و اسیدیته آن را تصحیح نمایند. البته خود این مواد شیمیایی طی مراحل مختلف از آب جدا سازی می شوند تا زیانی برای سلامت انسان نداشته باشند.

water treatment

سختی گیری آب به چه معناست؟

به دلیل عبور آب از لایه های مختلف سنگی و وجود انواع مختلف ارگانیسم های مرده و زنده در آن ، مواد شیمیایی گوناگون در آن ایجاد می گردد. همچنین ورود کود های شیمیایی مورد مصرف در کشاورزی که امروزه مصرف آنها بسیار گسترده شده است سبب می شود تا عناصری نظیر نیترات ،کلسیم ، منیزیم و … در آب وجود داشته باشد. میزان زیاد این عناصر به ارگان های مختلف بدن آسیب رسانده و سلامت را به خطر می اندازد. با وجود اینکه به نظر می رسد استفاده از مواد شیمیایی بر سلامت انسان تاثیر منفی داشته باشد ولی در واقع سختی آب سبب آسیب رسانی به اعضاء بدن می شود پس باید با روش های رایج حذف شود.

برای حذف یون های ناخواسته موجود در آب باید از مواد شیمیایی مختلفی نظیر سولفات آهن استفاده شود. به خصوص اینکه فاضلاب صنعتی و غیر صنعتی به صورت گسترده وارد منابع آبی شده و در نتیجه با کمک یون های آهن موجود در سولفات آهن می توان نوعی واکنش شیمیایی جهت حذف این مواد ایجاد نمود. سولفات آهن که در کشاورزی هم استفاده گسترده ای دارد به علت اسیدی بودن قادر به حذف مواد آهکی و کربنات های آزاد موجود در آب است.

سولفات آلومینیوم و آهک در تصفیه آب

سولفات آلومینیوم و سایر نمک های آلومینیومی قدرت چشمگیری در از بین بردن کدورت و آلایش های موجود در آب دارد. خاصیت الکتریکی سولفات آلومینیم سبب می شود تا ذرات ربز معلق در آب به هم چسبیده و به صورت توده ای ته نشین گردد که در نتیجه به راحتی از آب جدا خواهد شد. سولفات آلومینیوم یا زاج سفید علاوه بر جدا سازی گل و لای و حذف کدورات آب ، همچنین آهک و کربنات کلسیم زیاد را خنثی سازی می کند.

آهک نیز تقریبا خاصیت مشابهی با سولفات آلومینیوم دارد به این معنی که برای رفع کدورت آب آشامیدنی استفاده می شود. آهک و فراورده های آن با خاصیت انعقادی و تنظیم کنندگی اسیدیته می توانند نقش مهمی در این صنعت داشته باشد به خصوص اینکه قیمت بسیار ارزانی دارد و به راحتی و حجم زیاد قابل تامین است. آهک مصرفی در صنعت تصفیه آب از نوع آهک هیدراته است. آهک هیدراته پودری توانایی مناسب برای کدورت زدایی و میکروب دارد. همچنین آهک هیدراته به علت قلیایی بودن دارای توانایی مناسبی برای تصحیح اسیدیته آب است.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *