شیشه از چه چیزی ساخته میشود
شیشه از چه چیزی و چگونه ساخته میشود
2021-12-19
تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ
تشخیص سیمان سفید از پودر سنگ | پودر سنگ و سیمان سفید چه تفاوتی دارند
2022-01-12

اسید هیومیک برای پسته

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
اسید هیومیک پسته

اسید هیومیک برای پسته

فواید و تاثیر اسید هیومیک برای پسته چیست

پسته با ارزش ترین محصول کشاورزی ایران است و در صورت کشت صحیح آن ، سود فراوانی را نصیب کشاورزان می گرداند. مشکلات مختلفی بر سر راه کشت پسته در کشور وجود دارد. یکی از این مشکلات ، شوری و آهکی بودن زمین های کشاورزی است. وجود مقادیر زیاد نمک و کربنات کلسیم در خاک باعث آسیب رسیدن به محصول پسته می گردد. امروزه در بسیاری از قطب های پرورش پسته در کشور نظیر کرمان ، ساوه و … ، کشاورزان با شناخت کود های مفیدی همچون اسید هیومیک برای کشت پسته موفقیت زیادی کسب کرده اند.

کود اسید هیومیک یک کود آلی تولید شده به روش های بیولوژیک است که با دارا بودن میزان فراوانی مواد مغذی ، نقش قابل توجهی در تغذیه گیاهان و نیز خنثی سازی تاثیرات سوء نمک و مواد آهکی موجود در خاک کشاورزی دارد.

 

نقش کود اسید هیومیک برای پسته

کمک به رشد درخت پسته :

مهم ترین مزیت هیومیک اسید ، گسترش شبکه ریشه گیاهان است. استفاده از آن سبب افزایش رشد تنه و شاخه و برگ درخت پسته می شود.

کلاته کردن مواد مغذی :

یک عملکرد مهم اسید هیومیک برای پسته ، کلات کردن ریز مغذی های کشاورزی نظیر آهن ، روی ، مس و منیزیم در نزدیک ریشه درخت است. مواد کلات به راحتی توسط گیاهان قابل جذب هستند.

محرک شیمیایی و هومونی :

کود هیومیک اسید با دارا بودن ترکیبات خاص ، یک محرک و تعدیل کننده فعالیت های شیمیایی و هورمونی درخت پسته است.

افزایش انرژی گیاه:

کود اسید هیومیک با مکانیسم های مختلفی از جمله ایجاد تخلخل در خاک برای اکسیژن رسانی بیشتر به گیاه ، کمک به بهبود فرایند فتوسنتز و نیز افزایش تولید کلروفیل در برگ ها ، موجب افزایش انرژی درخت پسته برای محصول دهی می شود.

حفاظت از گیاه در مقابل تنش های محیطی :

کود اسید هیومیک مقاومت درخت پسته را در مقابل تنش های محیطی همچون سرما ، گرما ، بیماری ها و آفات افزایش می دهد.

کاهش نیاز به کود های ازته :

بکارگیری هیومیک اسید در کشت پسته می تواند نیاز به مصرف کود های نیتروژنی همچون اوره ، سولفات آمونیوم و … را به میزان پنجاه درصد کاهش دهد.

 

نحوه و زمان مصرف هیومیک اسید در باغات پسته

اسید هیومیک بر خلاف بیشتر کود های شیمیایی ، زمان مصرف خاصی ندارد و در تمامی طول کشت می توان آن را به صورت چالکود یا محلول پاشی مورد استفاده قرار داد. اما برای دریافت بیشترین کارایی ، توصیه می شود آن را در زمان کاشت نهال استفاده نمایید زیرا درختچه ها در این هنگام به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. توصیه می شود کودهی پسته توسط اسید هیومیک ، حداقل ۲ بار در سال انجام شود.

پیش از استفاده از هر کودی از جمله کود هیومیک اسید ، توصیه می شود با انجام آزمون خاک ، به کمبود های خاک کشاورزی پی برده شود. عوامل گوناگونی همچون کیفیت خاک ، کیفیت کود مورد مصرف ، میزان بارش یا خشکی منطقه و روش آبیاری از جمله عوامل تاثیرگذار بر میزان ، روش و زمان مصرف کود اسید هیومیک برای پسته است. همچنین میزان مصرف سایر کود های کشاورزی از قبیل کود های اوره ، دی آمونیوم فسفات ، کلات و سولفات آهن ، گوگرد ، ریز مغذی های کشاورزی و … هم بر مقدار مصرف کود اسید هیومیک برای پسته موثر هستند.

 

تحقیقات علمی انجام شده

در سال ۱۳۹۴ تحقیقی بر روی کاشت پسته و تقویت آن با هیومیک اسید صورت گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده ، مصرف اسید هیومیک می تواند تا ۴۶ درصد جوانه بیشتری ایجاد کند. از طرفی خندان بودن پسته ها را بیشتر کرده و تعداد پسته های پوک را کاهش می دهد. همچنین با بزرگ تر شدن برگ های درخت ، میزان فتوسنتز گیاه افزایش می یابد که همین امر ، انرژی گیاه را افزایش می دهد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *