آهک برای حشرات
آهک برای حشرات
2021-07-08
اسید هیومیک پودری
اسید هیومیک پودری
2021-07-25

سولفات آهن برای پسته

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آهن برای پسته

سولفات آهن برای پسته

خواص فوق العاده کود سولفات آهن برای پسته

سولفات آهن برای پسته به عنوان منبع غنی از آهن مورد استفاده قرار می گیرد. همه موجودات زنده از جمله گیاهان و درختان برای رشد نیازمند عنصر آهن هستند. نقش اهن در گیاهان ، کمک به تولید کلروفیل یا همان رنگدانه سبز برگ ها است. کلروفیل یا رنگدانه در درختان ، نقش اصلی در جذب نور خورشید و تولید انرژی را دارد. عنصر آهن فراوان ترین ماده در خاک کره زمین است و در همه جا یافت می شود اما به دلایلی گیاهان و درختان قادر به جذب و مصرف آن نیستند. 

پسته کاران استان کرمان از روش هایی مثل افزایش شن، گچ و کود حیوانی به تنهایی و یا به صورت همزمان از گذشته های دور تا به حال استفاده می کرده اند. علائم کمبود آهن درخت پسته به صورت زرد شدن برگ ها در قسمت های میان رگبرگ ها بروز می کند. به دلیل اینکه خاک کشاورزی در مناطق خشک و کم بارش ، حالت شور و آهکی پیدا می کند ، درختان توانایی خود را برای جذب آهن و سایر ریز مغذی ها از دست می دهند به همین خاطر باید از کود های مختلف مثل سولفات آهن و سایر کود های سولفاته که حاوی ریز مغذی ها هستند و نیز پی اچ خاک را کاهش می دهند استفاده نمود. وجود مقادیر فراوان مواد کربناته مثل آهک و کربنات کلسیم در خاک کشاورزی اصلا برای رشد و محصول دهی درختان خوب نیست. این ترکیبات باعث می شوند که مواد مغذی از دسترس درخت پسته خارج گردد.

عوامل مختلفی مثل آبیاری بیش از حد و غیر اصولی ، خشکی بیش از حد خاک ، کمبود مواد آلی ، آهکی و شور بودن خاک سبب می شود درختان در جذب آهن با مشکل مواجه شوند. بهترین کود ها برای چنین شرایطی در باغات پسته ، کود هایی هستند که می توانند مواد آهکی را تجزیه نموده و پی اچ خاک را افزایش دهند. همچنین توان کلاته کردن آهن را در خاک داشته باشند. از جمله این کود ها می توان به کود سولفات آهن ، کلات آهن ، کود های ازته (نیتروژنی) و کود آلی اسید هیومیک اشاره نمود که بیشترین بازدهی را در خاک ایجاد می کنند.

سولفات آهن برای درختان پسته

مقدار و روش مصرف کود سولفات آهن برای پسته

تامین آهن مورد نیاز درختان پسته توسط کود آهن یا کود های حاوی این عنصر صورت می گیرد. بهترین کود آهن در باغات پسته که معمولا خاک خشک و آهکی دارند ، کود سولفات آهن و کلات آهن است. کود کلات آهن از غلظت و امکان جذب بالاتری برخوردار است اما قیمت آن چندین برابر کود سولفات آهن می باشد به همین خاطر اکثر پسته کاران تمایل به استفاده از سولفات آهن دارند.

بهترین زمان مصرف کود سولفات آهن برای پسته در زمستان است. با وجود اینکه از روش های مختلفی مثل محلول پاشی و یا ترکیب با دیگر کود ها می توان برای کود دهی استفاده نمود ، اما بهترین روش مصرف این کود آهن ، به صورت چالکود و در نزدیکی ریشه درخت است. متخصصین کشاورزی پیشنهاد می کنند برای تاثیرگذاری بیشتری ، کودهای آلی یا حیوانی را به همراه کود سولفات آهن استفاده نمایید. 

اهمیت استفاده از کود سولفات آهن برای درخت پسته در کاهش تاثیرات سوء کمبود آهن است که موجب زردی برگ ها ، کاهش کیفیت محصول و کم شدن حاصلخیزی خاک می شود. تحقیقات نشان داده است که تامین آهن مورد نیاز باغات ، میزان خندانی پسته را افزایش می دهد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *