کاربرد سولفات آلومینیوم بعنوان بستر مرغداری و پرورش طیور

قیمت کربنات کلسیم, لیست قیمت کربنات کلسیم, قیمت هر تن کربنات کلسیم, قیمت کربنات کلسیم خوراکی, قیمت کربنات کلسیم دامی,
قیمت کربنات کلسیم
2024-03-14
پودر سنگ, خاک سنگ,
آشنایی با پودر سنگ
2024-03-21

کاربرد سولفات آلومینیوم بعنوان بستر مرغداری و پرورش طیور

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آلومینیوم

aluminium sulfate

سولفات آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی است که امروزه در برخی مرغداری ها در جهان به منظور کاهش میزان آمونیاک ایجاد شده در فضولات طیور استفاده می شود. گاز آمونیاک تولید شده در محیط بسته مرغداری ها سبب ایجاد بیماری و حساسیت برای مرغ می شود و کاهش گاز آمونیاک باعث بهبود عمکلرد گله خواهد شد. از طرفی استفاده از سولفات آلومینیوم در مرغداری ها مختلف موجب تولید کود مرغی ارگانیک (بدون مصرف مواد میکروب کش شیمیایی زیان آور) می گردد. از جمله مزایای کاربرد سولفات آلومینیوم بعنوان بستر مرغداری این است که میزان نیتروژن بیشتر و فسفر محلول کمتری در کود مرغی وجود خواهد داشت که آن را تبدیل به کود حیوانی بهتری می نماید.

سولفات آلومینیوم در بستر مرغداری های صنعتی استفاده می شود زیرا در پرورش عادی دام و طیور ، میزان گاز آمونیاک تولید شده بسیار کم بوده و محیط نگهداری هم کاملا بسته نیست که این گاز بتواند خطرساز شود. از سولفات آلومینیم در بستر مرغداری به منظور کاهش میزان پی اچ و کاهش آمونیاک استفاه می کنند. این کار در بهبود کیفیت هوای تنفسی گله و کاهش بار میکروب های بیماری زا مفید خواهد بود که در نتیجه سطح سلامت گله افزایش می یابد. وجود گاز آمونیاک سبب ایجاد انواع مواد معلق و بخار در هوا شده و بوی نامطبوعی ایجاد می کند.

مزایای استفاده از سولفات آلومینیوم بعنوان بستر مرغداری

عموما مرغداران به منظور جذب مایعات فضولات و کاهش مواد سمی آن ، از چیپس چوب و ضایعات چوب بری ها ، سبوس برنچ و شن و ماسه به عنوان بستر مرغداری استفاده می کنند. چنانچه از سولفات آلومینیوم در بستر مرغداری استفاده شود ، می توان پیش از جمع کردن بستر ، آن را برای تعداد بیشتری مرغ بکار برد. کود مرغی تولید شده در بستر حاوی سولفات آلومینیم حاوی مقدار بالاتری نیتروژن (ازت) است. نیز سطح فسفر محلول در آب آن که باعث ایجاد آلودگی های خطرناک در منابع آب می شود کمتر می باشد. همچنین سولفات آلومینیوم موجود در کود حیوانی با کاهش میزان سطح پی اچ خاک ، جذب مواد مغذی را برای گیاهان تسهیل می نماید.

سولفات آلومینیوم بستر مرغداری با کاهش میزان آمونیاک آزاد شده در محیط ، انرژی و هزینه لازم برای تهویه و گرم کردن مرغداری را کاهش می دهد. همچنین میزان عوامل بیماری زا هم کمتر کرده و وزن کلی گله افزایش می یابد. برای این منظور می توان از سولفات آلومینیوم پودری ، مایع و گرانوله استفاده نمود.

آیا سولفات آلومینیوم برای سلامت طیور زیان آور است؟

مقدار مناسب استفاده از سولفات آلومینیوم در بستر مرغداری ، معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد وزنی مواد بستر است. مقدار کمتری از آن ، بخصوص در زمانی که جوجه ها به آمونیاک حساس هستند ، عملکرد مناسبی نخواهد داشت. طبق قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا FDA سولفات آلومینیوم یک ماده بی خطر به منظور مصرف در صنایع غذایی و آرایش و بهداشتی شناخته شده است بنابراین مصرف آن به میزان ۵ تا ۱۰ درصد در خاک بستر مرغداری ، عاری از هر گونه خطر خواهد بود. سازمان بهداشتی اروپا نیز سولفات آلومینیم را در گروه مواد سمی قرار نداده است.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *