سولفات آهن در بهبود کیفیت گندم

پودر سنگ, پودر سنگ سفید, پودر سنگ آهک, پودر سنگ جوشقان,
پودر سنگ سفید
2024-01-04
آهک, آب آهک, شیر آهک,
آب آهک
2024-01-11

سولفات آهن در بهبود کیفیت گندم

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آهن

iron sulfate

سولفات آهن چه نقشی در بهبود کیفیت و کمیت گندم دارد؟

آهن یکی از عناصر ریزمغذی ضروری برای گیاهان (همه موجودات زنده) می باشد. کمبود آهن که در کشاورزی با اصطلاح کلروز شناخته می شود وضعیتی است که در آن برگ گیاهان قادر به تولید کلروفیل نبوده و بنابراین برگ ها زرد می شوند. دلیل این مشکل این است که گیاهان قادر به جذب آهن مورد نیاز خود از خاک کشاورزی نیستند. عنصر آهن یکی از فراوان ترین عناصر در خاک است ولی عواملی همچون خشکی خاک و یا آهکی بودن زمین سبب می شود که گیاهان قادر به جذب آهن نباشند. بخصوص در کشور ما که معمولا گندم به صورت دیم کشت می شود و کمبود بارش سبب خشکی خاک شده و در نتیجه محصول مناسب و کافی به دست نمی آید.

سولفات آهن

اما برای جلوگیری از این مشکل چه باید کرد؟

بهترین راه برای رفع کمبود آهن ، استفاده از کود آهن است که آن را به صورت کلاته و قابل دسترس در نزدیکی ریشه گیاهان فراهم کند. کود سولفات آهن آبدار یا فروس سولفات که در فارسی با نام زاج سبز هم معروف است ، یکی از ماثر ترین و ارزان ترین انواع کود کشاورزی برای تامین آهن مورد نیاز گیاهان است. کود سولفات آهن به دلیل دارا بودن ۲ فاکتور مهم یعنی یون سولفات و یون آهن دو ظرفیتی قابل جذب ، شرایط مناسبی برای جذب آهن توسط گیاهان فراهم می آورد.

با توجه به اینکه گندم یک محصول کشاورزی بسیار مهم در کشور بوده و شاید بتوان آن را مهمترین محصول کشاورزی در جهان دانست ، بنابراین کشت مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است. کمبود آهن علاوه بر کاهش محصول می تواند منجر به کاهش پروتئین و گلوتن در گندم شود. با توجه به اینکه نان ، قوت غالب مردم کشور است ، بنابراین کاهش کیفیت و میزان پروتئین و گلوتن صدمه اساسی به سلامت جامعه خواهد زد.

به منظور بررسی میزان تاثیرگذاری مصرف کود سولفات آهن ۲ ظرفیتی ۷ آبه بر کیفیت و رشد گندم ، آزمایشهای علمی مختلفی در کشور بر روی این کود کشاورزی صورت گرفت. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که کود سولفات آهن دارای تاثیرات مثبتی بر میزان رشد گندم و کیفیت و مقدار پروتئین ، گلوتن و مواد مغذی دانه ها است.

در نتیجه مصرف کود سولفات آهن سبب می شود تا کشت گندم به صرفه تر شده و میزان محصول دهی و وزن دانه ها نیز افزایش یابد. از طرف دیگر استفاده از کود سولفات آهن بسیار آسان بوده و می توان آن را هم به روش چالکود و هم از طریق سیستم آبیاری مورد استفاده قرار داد. نکته مهمی که در مورد کود سولفات آهن وجود دارد این است که یون های آهن موجود در آن به مرور با مواد خاک واکنش داده و آهن آن از دسترس گیاهان خارج می شود. بنابراین توصیه می شود اولا از میزان بیشتری سولفات آهن استفاده نمایید و ثانیا آن را به همراه کود های آلی و حیوانی مصرف کنید تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

در صورت تمایل به اخذ اطلاعات بیشتر در مورد کود سولفات آهن و یا خرید این محصول با تلفن های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *