سولفات آهن چیست و چه ویژگی هایی دارد

انواع پودر سنگ, انواع خاک سنگ,
انواع پودر سنگ
2024-04-18

سولفات آهن چیست و چه ویژگی هایی دارد

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (بدون امتیاز)
Loading...
سولفات آهن

iron sulphate

سولفات آهن چیست؟

سولفات آهن یک ترکیب شیمیایی و همان طور که از نام مشخص است ، از یون های سولفات و آهن تشکیل شده است. ویژگی فوق العاده سولفات آهن به عنوان یکی از قابل جذب ترین انواع یون آهن برای بدن انسان ، حیوان و گیاهان می باشد به همین خاطر از آن به عنوان مکمل دارویی و غذایی در پزشکی ، پرورش دام و طیور و کشاورزی استفاده می شود. اما خواص فوق العاده سولفات آهن تنها به همین مورد منحصر نمی باشد بلکه موارد مصرف دیگری نیز دارد.

 

سولفات آهن در سختی گیری آب

سولفات آهن یکی از مواد مورد مصرف در تصفیه آب و فاضلاب است. آب موجود در طبیعت حاوی عناصری همچون کلسیم ، منیزیم ، بی کربنات و … می باشد که مقادیر زیاد آن برای سلامت انسان زیان آور خواهد بود. همچنین فاضلاب خروجی کارخانجات هم به دلیل به کار گیری مواد شیمیایی مختلف در پروسه تولید محصولات ، معمولا حاوی این عناصر معدنی خواهد شد. آبی که حاوی این عناصر باشد معمولا با نام آب سخت معروف است و می توان با استفاده سولفات آهن به سختی گیری آب اقدام نمود.

سولفات آهن در کشاورزی

شاید بتوان با اهمیت ترین نقش سولفات آهن را در بخش کشاورزی دانست. کود سولفات آهن یکی از بهترین منابع تامین آهن مورد نیاز گیاهان است. سولفات آهن تاثیر فوق العاده ای در تصحیح خاک کشاورزی و تامین آهن مورد نیاز گیاهان دارد. وجود یون سولفات در این کود سبب می شود تا حتی عناصر مفید موجود در خاک که به دلیل مشکلات خاک ، قابل جذب برای گیاهان نیستند هم کلاته شده و گیاهان قادر به جذب آن باشند. البته یون آهن موجود در کود سولفات آهن فرار می باشد بنابراین توصیه کارشناسان کشاورزی این است که این کود به همراه کود های آلی و حیوانی مصرف گردد.

سولفات آهن خوراکی و دارویی

کم خونی ناشی از فقر اهن یا Anemia یکی از بیماری های شایع در میان خانم های ایرانی است که به دلیل کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین خون ایجاد می گردد. علائم کم خونی به دلیل کمبود آهن عبارت از رنگ پریدگی ، یبوست ، سردی دست و پا ، بی حالی و خستگی و … است. یکی از روش های درمان کم خونی ، مصرف قرص آهن به صورت فروس سولفات می باشد که از سولفات آهن خوراکی تولید می شود.

سولفات آهن در صنایع روی

دیگر مورد مهم مصرف سولفات آهن در صنعت ، کاربرد سولفات آهن در تصفیه و تولید فلز روی از سنگ معدنی این ماده است. سولفات آهن ۲ ظرفیتی یک عامل انعقادی به منظور رسوب دهی هالوژن های ناخواسته سنگ روی همچون فلوئور و کلر می باشد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *