مزایای مصرف کود سولفات آهن به همراه کود حیوانی

پودر سنگ قم, پودر سنگ قم, فروش پودر سنگ قم,
کارخانه پودر سنگ قم
2023-07-13
آهک, آهک هیدراته, آهک زنده,
آهک هیدراته و آهک زنده چه تفاوتی دارند؟
2023-07-20

مزایای مصرف کود سولفات آهن به همراه کود حیوانی

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آهن, سولفا آهن در کشاورزی, کود سولفات آهن,

iron sulfate - manure

روش مصرف کود سولفات آهن در کشاورزی

استفاده از منابع آهن از جمله کود سولفات آهن به منظور رفع کلروز در گیاهان یک روش مناسب و کارآمد و به صرفه است. کود سولفات آهن به دو صورت محلول پاشی و چالکود قابل استفاده می باشد. اما در روش چالکود باید به نکات خاصی توجه نمود تا ریزمغذی آن از دسترس گیاهان خارج نشود. مصرف چالکود سولفات آهن می تواند سبب شود که آهن موجود در کود به سرعت به حالت غیر قابل مصرف برای گیاهان تبدیل شده و به همین علت توصیه کارشناسان کشاورزی بر این است که یا مقادیر زیاد کود سولفات را آهن را چالکود نمایید یا آن را در ترکیب با مواد آلی همچون کود دامی مصرف کنید.

شیوع کمبود آهن در کشور

با توجه به کمبود بارش در کشور ما ، کمبود آهن (یا کاهش جذب آهن) به دلیل آهکی بودن خاک های کشاورزی بسیار شایع است. عوامل گوناگونی مانند فراوانی مقدار کربنات کلسیم در خاک ، غلظت بی کربنات و کمبود منابع آبی دست به دست هم داده و جذب آهن توسط گیاهان را محدود می کنند. در این شرایط باید تمهیداتی برای جبران فقر آهن گیاهان سنجید. استفاده از کود کلات آهن به علت قیمت بسیار گران آن برای بسیاری از کشاورزان مقرون به صرفه نیست. بنابراین امروزه مهم ترین منبع تامین آهن کشاورزی ، مصرف کود سولفات آهن ارزان قیمت می باشد. اما در مورد مصرف بهینه این کود کشاورزی باید به نکاتی توجه نمود.

بهترین روش مصرف کود سولفات آهن

محققان توصیه می کنند که مصرف کود سولفات آهن باید همراه با کود دامی مانند کود گاوی یا کود مرغی انجام شود تا بتوان بر مشکل کلروز (فقر آهن) غلبه کرد. وجود مواد کلات کننده در کود حیوانی سبب می شود تا آهن به صورت پیوسته برای جذب توسط گیاهان آماده باشد. تحقیقاتی در کشور و در استان بوشهر صورت گرفت. خاک های زراعی این منطقه از کشور دارای کربنات کلسیم زیادی است (آهکی می باشد) که باعث فقر شدید آهن می شود. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که مصرف کود سولفات آهن به همراه کود حیوانی دارای نتایج قابل توجهی بر رشد گوجه فرنگی در این منطقه می باشد.

مزایای مصرف کود سولفات آهن به همراه کود حیوانی

ایجاد مستمر کلات های طبیعی توسط کود حیوانی

افزایش حالت اسیدی خاک در اثر تجزیه کود حیوانی و کمک به جذب ریزمغذی آهن

جلوگیری کود دامی از ایجاد تماس فیزیکی بین آهک موجود در خاک و یون آهن موجود در سولفات آهن

سبک کردن خاک و ایجاد تهویه مناسب به دلیل بافت سبک و متخلخل کود حیوانی

افزایش رشد ریشه و بهبود کیفیت میکروسایت های سطحی ریشه

طبق مطالبی که بیان شد ، می توان کود حیوانی را به عنوان بهترین مکمل برای مصرف بهمراه کود سولفات آهن دانست که شرایط جذب آن را توسط گیاهان بهبود می بخشد. اصولا مصرف کود دامی سبب جلوگیری از هدر رفت مواد ماثر و ریزمغذی های سولفات آهن در خاک های آهکی کشور می شود و عملکرد آهن را در درمان کلروز تسریع می نماید. البته میزان مصرف کود حیوانی بر اساس شرایط فیزیکی و کمبود های غذایی خاک کشاورزی باید تعیین شود.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *