اسید نیتریک
اسید نیتریک
2021-11-10
سولفات آلومینیوم پودری
سولفات آلومینیوم پودری
2021-12-06

وازلین برای درمان بواسیر

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 4,50 از 5)
Loading...
بواسیر چیست

درمان بواسیر

بواسیر چیست

بواسیر یا هموروئید از تورم وریدهای ملتهب در قسمت بیرونی مقعد یا داخل آن بوجود می آید. بواسیر معمولا بدون درد است ولی امکان دارد در هنگام تحریک ، خونریزی و یا درد یا خارش هم داشته باشد. التهاب یا خون آلود شدن بواسیر دردناک است و حتی گاهی اوقات یک لخته خون در بواسیر بوجود می آید که برای درمان آن نیاز به یک جراحی جزئی وجود دارد. بواسیر در بارداری هم یک مشکل رایج خانم ها است که معمولا در سه ماهه سوم بارداری و نیز بلافاصله پس از زایمان بوجود می آید. ایجاد بواسیر در دوران بارداری به دلیل فشار وزن نوزاد بر قسمت تحتانی بدن و برآمدگی این سیاهرگ ها می باشد. روش های مختلفی برای درمان هموروئید وجود دارد. استفاده از وازلین برای درمان بواسیر یکی از این روش ها است.

هموروئید ، سیاهرگ‌ های متورم مقعد و پایین رکتوم است که از نظر ظاهری شبیه به رگ‌های واریسی می باشد. هموروئید می تواند به صورت بواسیر داخلی در داخل راست روده و یا بواسیر خارجی زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شود. از هر چهار بزرگسال تقریباً سه نفر هر از گاهی به بواسیر مبتلا می شوند که دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت آن ناشناخته است. یکی از دلایل رایج ایجاد بواسیر ، بروز یبوست است.  زور زدن برای دفع و حرکات سخت و فشرده روده به دلیل یبوست سبب التهاب ورید های خونی ناحیه مقعد می شود. اسهال مزمن یکی دیگر از دلایل ایجاد آن است. خوشبختانه روش درمان بواسیر سخت نیست و می توان با  اقدامات خودمراقبتی و تغییرات سبک زندگی اغلب به طور موثر این مشکل را درمان یا از آن پیشگیری نمود.

 

علائم و نشانه های ابتلا به بواسیر

این مشکل با علائم و نشانه هایی همچون متورم در اطراف مقعد ، احساس درد یا خارش مقعد مخصوصا در هنگام نشستن ، حرکات دردناک روده و یا مدفوع همراه با خون قرمز بروز می کند. علائم آن به شرح زیر است:

علائم بواسیر خارجی

  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • درد و ناراحتی
  • تورم و التهاب در اطراف مقعد
  • خون ریزی یا دفع خون همراه با مدفوع

علائم هموروئید داخلی

بواسیر داخلی در داخل راست روده قرار دارد. این تورم قابل مشاهده یا احساس نیست و به ندرت باعث ناراحتی می شود. اما زور زدن یا تحریک در هنگام دفع مدفوع می تواند موجب خونریزی بدون درد در هنگام دفع شود. بواسیر داخلی افتاده (پرولاپس) یا بیرون زده برای عبور از دهانه مقعد منجر به درد و سوزش می گردد.

علائم بواسیر ترومبوز

اگر خون در یک هموروئید خارجی جمع شود و لخته (ترومبوز) ایجاد کند، می تواند منجر به بروز بواسیر ترومبوزه گردد که علائم آن به شرح زیر است:

  • درد شدید
  • تورم و التهاب
  • ایجاد یک توده سفت در نزدیکی مقعد

هموروئید چیست

وازلین برای درمان بواسیر

وازلین یا پماد های حاوی وازلین برای درمان بواسیر موثر هستند. وازلین یا ژل پترولیوم که یک روغن نفتی بدست از آمده از نفت خام است ، ماده ای بسیار چرب و بی ضرر برای سلامت انسان می باشد. برای درمان بواسیر ، مقدار کمی وازلین را داخل مقعد خود بریزید تا با نرم کردن ناحیه ، درد دفع را کاهش دهد.

 

سایر روش های درمان بواسیر

داروهای مسکن نظیر استامینوفن، ایبوپروفن، و آسپرین ممکن است به کاهش سوزش و خارش بواسیر کمک کنند. همچنین می‌توانید از داروهایی مانند لیدوکائین برای بی حس کردن ناحیه یا هیدروکورتیزون برای کاهش تورم و خارش استفاده نمایید اما مصرف طولانی آن را با مشورت پزشک انجام دهید. هموروئیدکتومی موثرترین روش حذف کامل هموروئید است اما بهبودی دردناک خواهد بود و ممکن است چندین هفته طول بکشد.

یکی از روش های درمان خانگی بواسیر ، مصرف زیاد فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات و نوشیدن آب است. استحمام با آب گرم سبب بهبود گردش خون در رگ ها می شود و تورم را کاهش می دهد. بیشتر بخوابید و کمتر بنشینید زیرا نشستن فشار را بر ناحیه مقعد زیاد می کند.

 

منابع علمی:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hemorrhoids/symptoms-causes/syc-20360268

https://www.webmd.com/digestive-disorders/understanding-hemorrhoids-treatment-medref

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *