کاربرد بنتونیت در کشاورزی چیست

کارخانه آهک قم, آهک قم, آهک هیدراته قم, فروش آهک قم, سنگ آهک قم, معدن آهک قم
کارخانه آهک قم
2023-06-22
زاج سبز
زاج سبز
2023-06-29

کاربرد بنتونیت در کشاورزی چیست

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
بنتونیت در کشاورزی, بنتونیت کشاورزی,

agricultural bentonite

آشنایی با کاربرد بنتونیت در کشاورزی

بنتونیت در کشاورزی به عنوان یک خاک جاذب مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، بنتونیت به عنوان یک ماده معدنی ، غنی از بسیاری مواد مغذی مورد نیاز گیاهان و درختان همچون کلسیم ، آهن ، سولفور ، منیزیم ، سدیم و … می باشد. بنتونیت نوعی خاک رس حاوی مقادیر زیادی مونت موریلونیت با ساختار مولکولی خاص است که می تواند حجم زیادی از آب را همچون اسفنج به دام بیاندازد و تا چندین برابر حجم اولیه ، متورم شود. امروزه با آشنا شدن کشاورزان با ویژگی های مثبت بنتونیت در کشاورزی ، این ماده علاوه بر اینکه به میزان زیادی در زمین های کشاورزی و باغات استفاده می شود ، همچنین کاربرد آن در کشت گلخانه ای نیز گسترش یافته است.

خاصیت جاذب بنتونیت در کشاورزی از دو جهت حائض اهمیت است. اولا در خاک های خشک و مناطق کم بارش ، با جذب آب محیط و آزاد سازی تدریجی آن ، مصرف آب را بهینه کرده و آب مورد نیاز گیاهان را برای مدت طولانی تری در اختیار قرار می دهد. ثانیا بنتونیت و بخصوص بنتونیت کلسیم دار قادر به جذب ناخالصی های زیان آور خاک نظیر رزین ها ، سموم قارچی ، سموم صنعتی ،مواد پتروشیمیایی و ذغال سنگ می باشد.

محاسن بنتونیت در کشاورزی تنها به موارد فوق محدود نمی شود. بنتونیت قادر به افزایش مقدار ازت و کربن در خاک کشاورزی است که از این نظر همچون کود شیمیایی مفید خواهد بود. از طرفی به تثبیت خاک های ماسه ای کمک کرده و با کاهش pH خاک موجب تسریع تجزیه ریزمغذی های فلزی شده و جذب اینگونه مواد غذایی توسط ریشه گیاهان را بهبود می بخشد.

دیگر مزیت استفاده ار بنتونیت در کشاورزی ، کاربرد آن در تولید کود است. انواع کود گرانول و پلت شده با استفاده از بنتونیت تولید می شود زیرا از خرد شدن پلت و ایجاد خاک جلوگیری کرده و از طرفی پس از مصرف کود ، با جذب مقادیر زیاد آب ، سبب تسریع تجزیه کود و آزاد شدن مواد مفید آن در خاک می شود. از جمله کود های پلت شده می توان به کود گوگرد بنتونیت دار پلتی اشاره کرد که وجود بنتونیت در آن سبب کاهش چندین برابری زمان جذب گوگرد توسط خاک می گردد.

اصولا بنتونیت موجب افزایش تبادل یونی خاک می شود و شرایط شیمیایی خاک را بهبود می بخشد. همچنین باعث مساعد شدن شرایط فیزیکی خاک به جهت افزایش جذب کود های کشاورزی و سموم می گردد. نهایتا محصولات کشاورزی تولید شده با وجود به کارگیری بنتونیت دارای سموم کم تر و مواد مغذی بیشتری همچون پروتئین خواهد بود. تمام این مزایا در کنار قیمت ارزان بنتونیت باعث شده روز به روز توجهات به این ماده در کشاورزی بیشتر شود. نوع بنتونیت در کشاورزی بهتر است به صورت پودری باشد تا بیشترین تاثیرگذاری را ایجاد نماید.

تولید و فروش بنتونیت کشاورزی

کارخانه و معدن بنتونیت نیکان در استان های خراسان و سمنان واقع شده و دارای انواع بنتونیت سدیمی و بنتونیت کلسیم دار و نیز بنتونیت گوگرد دار است که به منظور مصرف مستقیم در کشاورزی و همچنین تولید انواع کود پلت و گرانول بسیار مناسب می باشد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *