کاربرد سولفات آلومینیوم در تولید فوم آتش نشانی

آهک شفته, شفته آهک, کاربرد شفته آهک, آهک شفته چیست, شفته آهکی, آهک شفته ریزی,
آهک شفته
2024-04-04
کاستیک سودا در کاغذ سازی, سود مایع کاغذ سازی,
کاربرد سود مایع کاستیک سودا در تولید کاغذ
2024-04-11

کاربرد سولفات آلومینیوم در تولید فوم آتش نشانی

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آلومینیوم, alum,

alum

سولفات آلومینیوم یکی از مواد شیمیایی پر کاربرد است که از جمله موارد مصرف آن می توان در تولید فوم آتش نشانی اشاره نمود. همان طور که اطلاع دارید برخی از انواع آتش را نمی توان با استفاده از آب خاموش کرد. برای مثال می توان آتش ایجاد شده با روغن را نام برد که اگر بخواهیم آن را با آب خاموش کنیم ، تنها سبب بدتر شدن آتش خواهیم شد. برای این منظور باید از فوم آتش نشانی که در کپسول های اطفاء حریق وجود دارد استفاده شود. در تولید مواد تشکیل دهنده اکثر کپسول های آتش نشانی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها ، سولفات آلومینیوم است.

سولفات آلومینیوم مهم ترین ماده مورد مصرف در صنایع تصفیه آب و فاضلاب است. سولفات آلومینیم به عنوان یک منعقد کننده برای حذف مواد معلق موجود در آب کاربرد دارد. پس چرا از این ماده در تولید مواد آتش نشانی استفاده می کنند؟

کپسول های اطفاء حریق که برای خاموش کردن آتش استفاده می شود حاوی گاز دی اکسید کربن هستند ، اما نکته مهم این است که نمی توان مستقیما گاز کربنیک را در کپسول ذخیره نمود. برای این منظور باید از مواد شیمیایی خاصی استفاده نمود که هم به صورت گاز نباشند و هم امکان تولید حجم زیادی گاز را داشته باشد. متخصصان میزان مشخصی سولفات آلومینیوم پودری را با بی کربنات سدیم (یا همان جوش شیرین) در داخل کپسول پر می کنند. در زمان استفاده کپسول ، این دو ماده در هوای آزاد با هم ترکیب شده و تولید فوم گاز دی اکسید کربن می کند که سبب خاموش شدن آتش می شود.

فرمول شیمیایی فرآیند تولید فوم گاز کربنیک به صورت زیر است:

Al2(SO4)3 + 6NaHCO3 → ۳Na2SO4 + 2Al(OH)3 + 6CO2

فوم تولید شده با سولفات آلومینیوم چطور عمل می کند؟

فوم تولید شده از ترکیب سولفات آلومینیوم و جوش شیرین ، گاز دی اکسید کربن را به دام انداخته و با ایجاد یک لایه ضخیم و سبک ، بر روی سوخت های مشتعل هیدروکربنی قرار می گیرد و دسترسی شعله را به گاز اکسیژن مسدود می نماید. البته فوم تولید شده از سولفات آلومینیوم نقص هم دارد و آن اینکه برای خاموش کردن آتش ایجاد شده با حلال های قطبی نظیر الکل مناسب نیست زیرا در صورت تماس ، با الکل ترکیب شده و در آن حل می شود.

 

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *