کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذسازی

معدن بنتونیت, معادن بنتونیت, فروش بنتونیت, بنتونیت,
معدن بنتونیت نیکان تولید
2023-12-21
کربنات کلسیم, کربنات کلسیم خوراک طیور, کربنات کلسیم مرغداری, کربنات کلسیم خوراکی,
کربنات کلسیم در تغذیه طیور
2023-12-28

کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذسازی

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیم, سولفات آلومینیوم کاغذسازی,

aluminium sulfate paper

تاریخچه سولفات آلومینیوم در کاغذسازی

سولفات آلومینیوم در میانه قرن شانزده میلادی در تولید کاغذ تحریر و سایر انواع کاغذ استفاده می شده است. روش انجام کار به این شکل بوده که کاغذ را از میان محلول رقیق سولفات آلومینیم عبور داده و آن را خشک می کردند. در این فرایند که تا قرن هجده میلادی ادامه داشت از سولفات آلومینیوم سخت یا به اصطلاح زاج سفید استفاده می شد. زاج سفید نوع پست و نامرغوب سولفات آلومینیم است که بر درخشان شدن کاغذ تاثیر نامطلوب می گذارد.

از ابتدای قرن نوزدهم تولید سولفات آلومینیوم از حالت سنتی آن خارج شده و به شکل صنعتی تولید شد. تولیدکنندگان سولفات آلومینیوم به این نتیجه رسیدند که می توان از واکنش اسید سولفوریک با سنگ بوکسیت اقدام به تولید آن با خلوص بالاتر کرد. سولفات آلومینیم تولید شده به این روش قابلیت زیادی برای خالص سازی دارد و کریستال های تولید شده آن بسیار بهتر از زاج سفید در آب حل می شود.

از قرن نوزدهم میلادی از سولفات آلومینیوم برای تولید کاغذ مخصوص نقاشی آبرنگ استفاده شد زیرا کاغذ تولیدی دارای مقاومت زیادی در برابر نفوذ آب است. همچنین اعتقاد بر این است که سولفات آلومینیوم درخشش خاصی به کاغذ می دهد. امروزه با وجود اینکه سولفات آلومینیم صنعتی دارای کیفیت و غلظت یکسانی نیست ولی جایگزین بسیار مناسبی از نیمه قرن نوزدهم میلادی برای زاج سفید (سولفات آلومینیوم پتاسیم) شد به همین خاطر به سولفات آلومینیوم کاغذسازی مشهور است. بسیاری از تولید کنندگان کاغذ اروپایی از سولفات آلومینیوم به دلیل کیفیت ثابت و قیمت ارزان آن استفاده می کنند.

سولفات آلومینیوم | سولفات آلومینیم | سولفات آلومینیوم کاغذسازی,

نقش سولفات آلومینیوم در کاغذسازی مدرن

امروزه بر خلاف قرون گذشته ، مواد شیمیایی جدیدی جایگزین سولفات آلومینیوم در کاغذسازی شده اند. با این حال هنوز از سولفات آلومینیم به میزان کمتر در این صنعت استفاده می شود. اصولا مواد شیمیایی اسیدی برای زدودن ناخالصی ها از آب مورد مصرف در کاغذسازی کاربرد دارند. همچنین سولفات آلومینیوم به افزایش چسبندگی مواد در خمیر کاغذ و خنثی کردن شار مغناطیسی هم کمک می کند.

در مرحله سفید کاری خمیر کاغذ با کلر ، میزان اندکی سولفات آلومینیوم برای افزایش سرعت واکنش های شیمیایی افزوده می شود. این کار از صدمه دیدن الیاف سلولوزی کاغذ نیز جلوگیری خواهد کرد. آلومینیوم سولفات همچنین الیاف خاک رس ، رنگدانه ها ، رزین ها و فیبر ها را نیز حفظ می کند. از طرفی یکی از مهم ترین ویژگی های این ماده این است که به راحتی با شستشوی خمیر کاغذ با آب ، به صورت شیره ای سفید رنگ از بافت کاغذ خارج می گردد. سولفات آلومینیوم نیروی جاذبه میان الیاف کاغذ را نیز افزایش می دهد که سبب قوی شدن کاغذ در برابری خیسی می شود.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *