سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیم, سولفات آلومینیوم کاغذسازی,
کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذسازی
2023-12-28
سود مایع, سود مایع ارومیه, فروش سود مایع ارومیه, قیمت سود مایع ارومیه,
سود مایع ارومیه
2024-01-04

کربنات کلسیم در تغذیه طیور

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (5 رای, میانگین: 3,60 از 5)
Loading...
کربنات کلسیم, کربنات کلسیم خوراک طیور, کربنات کلسیم مرغداری, کربنات کلسیم خوراکی,

calcium carbonate poultry feed

کربنات کلسیم در تغذیه طیور چه نقشی دارد؟

مرغ تخمگذار نسبت به مرغ گوشتی دچار کمبود کلسیم بیشتری می شود زیرا کلسیم زیادی را صرف تولید تخم مرغ می نماید. از جمله مهم ترین فاکتور کیفیت تخم مرغ ، پوسته قوی و سالم آن است و با توجه به این که در حدود ۹۷% از پوسته تخم مرغ را کلسیم تشکیل می دهد ، بنابراین باید کلسیم مورد نیاز بدن مرغ را از طریق منابع کلسیمی بخصوص کربنات کلسیم تامین نمود.

آهک یا همان کربنات کلسیم تشکیل دهنده پوسته تخم مرغ ، مستقیما از بدن حیوان تامین می شود و بنابراین اگر جیره روزانه مرغداری فاقد میزان لازم کربنات کلسیم باشد ، جوجه ها دچار مشکلاتی مهمی همچون ضعف و پوکی استخوان ، مشکلات نخاعی و بیماری های سیستم گوارش شده و در نتیجه تلفات مرغداری به شکل چشمگیری افزایش می یابد. مصرف مقدار ناکافی کربنات کلسیم در خوراک طیور باعث تحمیل هزینه دان ، کاهش وزن گله ، افزایش چربی بدن و کبد ، ضعف و شکستگی پوسته تخم مرغ ، مشکلات اسکلتی و استخوانی می شود.

کربنات کلسیم, کربنات کلسیم خوراک طیور, کربنات کلسیم مرغداری, کربنات کلسیم خوراکی,

منبع تامین کلسیم در طیور چیست؟

همانطور که گفته شد ، بیش از ۹۷ درصد از وزن پوسته تخم مرغ را کلسیم تشکیل می دهد و وزن پوسته تخم مرغ در حدود ۶ گرم است. کلسیم مصرفی در تخم مرغ از دو منبع خوراک روزانه جوجه ها و نیز میزان ذخایر استخوانی حیوان تامین می شود. بهترین منبع تامین کلسیم ، کربنات کلسیم می باشد زیرا اولا حاوی ۴۰ درصد کلسیم بوده و ثانیا به راحتی در سیستم گوارشی حیوان قابل جذب است. مصرف کربنات کلسیم در جیره غذایی سبب حفظ نیتروژن بدن شده و مقدار جذب فیبر خام را نیز افزایش می دهد. میزان ۲ تا ۲٫۵ گرم از آن در هر جیره غذایی مناسب خواهد بود.

چگونگی مصرف کربنات کلسیم در خوراک طیور

از نظر بیولوژیکی ، سیکل ترشح هورمون استروژن در هنگام شب در بدن مرغ تخمی فعال می شود که بهترین زمان برای انحلال و جذب کربنات کلسیم است. این امر به این معنا است که کلسیم باید در طول شب در سیستم گوارش مرغ وجود داشته باشد. اگر از کربنات کلسیم پودری فاین در خوراک طیور استفاده شود ، سریع هضم شده و شب هنگام که بدن حیوان به آن احتیاج دارد در دسترس نیست. به همین علت متخصصان تغذیه توصیه می کنند از کربنات کلسیم گرانول استفاده شود که دیر هضم بوده و تا شب در معده جوجه باقی خواهد ماند. همچنین کربنات کلسیم در تغذیه طیور در هنگام بعد از ظهر یا عصر اعمال شود.

مزایای کربنات کلسیم در تغذیه طیور

با وجود اینکه کربنات کلسیم ماده ای ارزان قیمت است اما تاثیرات چشمگیری در پرورش مرغ و طیور دارد. مزایای این ماده عبارت است از:

– تامین کلسیم مورد نیاز بدن طیور

– جلوگیری از هدر رفت فسفر در جیره

– کاهش سوخت و ساز بدن و تقویت توده استخوانی

– کاهش دفع فسفر (حفظ منابع محدود)

کربنات کلسیم, کربنات کلسیم خوراک طیور, کربنات کلسیم مرغداری, کربنات کلسیم خوراکی,

مقدار کلسیم پیشنهادی در جیره مرغ تخمگذار

 سن مرغ بر حسب هفتهمیزان کلسیم در دان
۱۶ تا ۱۷۲ درصد
۲۸ تا ۱۸۳٫۷۵ درصد
۲۹ تا ۳۶۳٫۷۵ گرم / هر مرغ / هر روز
۳۷ تا ۵۲۴ گرم / هر مرغ / هر روز
بیش از ۵۳ ۴٫۲۵ گرم / هر مرغ / هر روز

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *