بنتونیت, بنتونیت خاک رس, کاربرد بنتونیت,
آشنایی با بنتونیت خاک رس
2023-10-05
سود مایع, کاستیک سودا, سدیم هیدروکسید, سود سوز آور,
سود مایع در آب استخر شنا
2023-10-12

کربنات کلسیم در تولید رنگ

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
کربنات کلسیم, کاربرد کربنات کلسیم,

calcium carbonate for paint

کربنات کلسیم چه از نوع معدنی و یا از نوع کربنات کلسیم رسوبی ، امروزه بیشتر به عنوان یک ماده فیلر در صنایع مختلفی همچون کاغذ سازی ، چسب ، لاستیک و پلاستیک و PVC شناخته می شود. کربنات کلسیم در تولید رنگ و سایر محصولات دارای ویژگی های کاربردی و مزیت های قابل توجهی است که از آن جمله می توان به قیمت ارزان تر آن نسبت به مواد اولیه مصرفی در این صنایع اشاره نمود.

صنعت رنگ و پوشش از مواد گران قیمتی نظیر دی اکسید تیتانیوم و برخی مواد شیمیایی استفاده می کند که امروزه به منظور کاهش مصرف این مواد و در نتیجه کاهش هزینه های تمام شده تولید رنگ ، از کربنات کلسیم با استاندارد های خاص مصرف می شود. این جایگزینی صرفا به رنگ های ارزان قیمت محدود نشده بلکه در تولید انواع رنگ های روغنی و غیر روغنی ، دکوراتیو و جوهر هم استفاده می شود.

از جمله ویژگی های مثبت کربنات کلسیم برای استفاده در صنعت رنگ و پوشش می توان به فراوانی این ماده در سراسر کره زمین اشاره نمود. همچنین رنگ درخشان و امکان کوبش آن و تبدیل به اندازه ذرات بسیار ریز جهت پوشش دهندگی بهتر سبب شده روز به روز درصد جایگزینی کربنات کلسیم به جای دیگر مواد شیمیایی تشکیل دهنده رنگ بیشتر شود.

کربنات کلسیم, کاربرد کربنات کلسیم,

مزایای استفاده از کربنات کلسیم در تولید رنگ

کربنات کلسیم به علت نرمی ، اندازه ذرات و پخش پذیری مناسب بر شفافیت رنگ و پوشش تاثیر گذار است. همچنین کربنات کلسیم دارای خواصی همچون درخشانی زیاد ، جذب روغن اندک ، دیسپرس شدن عالی ، مقاومت در برابر عوامل جوی ، ضد سایش بودن ، محتوای اندک الکترولیتی ، پی اچ نرمال و بهبود خواص ضد خوردگی و ضد تغییر شکل می باشد که آن را برای تولید رنگ و پوشش به ماده ای بسیار مفید تبدیل کرده است. حتی در تولید چسب ها نیز از پودر کربنات کلسیم به علت دارا بودن خواص مناسب تیکسوتروپی ، ضد انعطاف پذیری و پایداری بالا در برابر حرارت استفاده می شود.

امروزه در کشور های عضو اتحادیه اروپا ، کربنات کلسیم به جایگزین بخشی از دی اکسید تیتانیوم مصرفی در تولید رنگ تبدیل شده است. این کار باعث کاهش هزینه های تولید رنگ می شود. کربنات کلسیم رسوبی از نظر برخی خواص مورد انتظار همچون غلظت ، چگالی ، شفافیت و توان براق کنندگی تفاوت خاصی با دی اکسید تیتانیوم ندارد.

میزان مصرف کربنات کلسیم در تولید رنگ

رنگ های پایه آب

در تولید رنگ های به اصطلاح پایه آب یعنی رنگ هایی که از آب به عنوان حلال آن استفاده می شود ، کربنات کلسیم به عنوان فیلر تا حداکثر ۷۰ درصد وزنی مصرف می گردد.

رنگ روغن

همچنین در تولید انواع رنگ روغنی یعنی رنگ هایی که حلال آنها تینر است نیز می تواند تا ۵۰ درصد وزنی از کربنات کلسیم به عنوان عامل حجم دهنده استفاده نمود.

البته کاربرد کربنات کلسیم در تولید رنگ تنها به رنگ های معمول محدود نمی شود بلکه در تولید دیگر انواع رنگ و پوشش نظیر رنگ چوب ، پوشش های اپوکسی ، رنگ های مورد استفاده در زیر آب دریاها ، پوشش های پودری ، رنگ های پی یو ، رنگ های صنعتی ، رنگ سنگ ، رنگ های ضد آب ، لاک الکل و … هم مصرف می گردد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *