قیمت آهک
قیمت آهک | لیست قیمت روز هر تن آهک اصفهان، مشهد، تهران و دیگر شهرها
2020-10-11
پودر سنگ مرمر
پودر سنگ مرمر
2021-05-27

تشخیص سنگ آهک

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
تشخیص سنگ آهک

تشخیص سنگ آهک

سنگ آهک را چگونه تشخیص دهیم

سنگ ها و کانی های مختلف در رنگ ها و با ویژگی های متنوعی در معادن موجود در طبیعت یافت می شود. شناخت نوع سنگ ها بر اساس مشخصات فیزیکی و شیمیایی این سنگ ها ، کار مشکل و تخصصی است. روش تشخیص سنگ آهک بر مبنای مالفه هایی می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم. سنگ های موجود در پوسته کره زمین به طرق مختلفی تشکیل گردیده اند. بعضی از سنگ ها آذرین می باشند یعنی با فوران آتشفشان ها ، در لایه های زیرین به پوسته زمین رسیده اند. بعضی از کانی ها رسوبی هستند و از رسوب عناصر معدنی و آلی طی قرن ها بوجود آمده اند. نوع دیگری از کانی ها هم به روش دگرگونی از دیگر سنگ ها عناصر تشکیل می گردند. 

سنگ آهک چیست

سنگ آهک به انگلیسی Limestone یکی از سنگ های رسوبی فراوان در کره زمین با فرمول شیمیایی کربنات کلسیم است. سنگ آهک یا لایم استون که چیزی حدود چهار درصد کل پوسته کره زمین را تشکیل می دهد از طریق رسوب لایه های کلسیمی در دوره های تاریخی مختلف ایجاد گردیده است. عنصر اصلی سازنده سنگ آهک ، کلسیم می باشد که در صنایع و مشاغل مختلف کاربرد های ویژه ای دارد. به لحاظ فیزیکی ، سنگ آهک به رنگ سفید یا دارای حاله ای از رنگ های کرم و طوسی بوده و به صورت های مختلفی می توان آن را تشخیص داد.

روش تشخیص سنگ آهک چگونه است

برای تشخیص دقیق و بدون اشتباه هر سنگ و ماده معدنی باید از روش های آزمایشگاهی پیشرفته همچون آزمایش سنگ شناسی و عیارسنجی استفاده نمود. در روش های آزمایشگاهی علاوه بر مشخص کردن نوع سنگ ، می توان خلوص ، میزان رطوبت و مواد دیگر موجود در رگه سنگ را هم مشخص نمود. ولی ما همیشه تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته را در اختیار نداریم. بخصوص برای مواردی همچون وجود آهک در دفینه و گنجینه و یا تشخیص نوع معدن سنگ ، به همین خاطر روش های دیگری جهت تشخیص سنگ آهک معرفی می نماییم:

  • راحت ترین روش تشخیص سنگ آهک از روی رنگ آن است. سنگ آهک دارای رنگ سفید و گاهی مایل به کرم یا طوسی است. حتی خالص بودن سنگ آهک را می توان از سفیدی آن تخمین زد. از جمله نمونه هایی از سنگ آهک در زندگی روزمره می توان به آهک کتری یا آهک رسوب کرده در لوله های آب و دیگ های بخار اشاره نمود که به صورت رسوبی سفید رنگ ایجاد می گردد.
  • سنگ آهک از لحاظ سفت و سخت بودن جزء سنگ های تقریبا سخت محسوب می شود بنابراین نمی توان آن به راحتی شکست. سختی سنگ آهک کمتر از سنگ مرمر و گرانیت و بیشتر از سنگ گچ است. روش امتحان آن به این صورت است که سعی کنید سنگ را در میان انگشتان خود له کنید. اگر سنگ آهک باشد ، نمی توانید آن را خرد کنید.
  • سنگ اهک جزء مواد قلیایی محسوب می شود و با اسید ها واکنش می دهد. بنابراین چنانچه مقداری اسید روی آن ریخته شود ، واکنش شیمیایی ایجاد کرده و اسید را خنثی می نماید که در نتیجه ، آب و نمک  خنثی شده برجای می ماند.
  • با توجه به گسترده و عظیم بودن معادن سنگ آهک ، در صورتی که بخشی از معدن حاوی سنگ آهک باشد ، می توان مطمئن شد که بقیه سنگ های موجود در معدن هم آهکی هستند.
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *