سود مایع چه تفاوتی با سود کاستیک پرک دارد؟

آهک خوراکی چیست, آهک خوراکی برای مربا,
آهک خوراکی
2019-08-28
سولفات آلومینیم چیست, آشنایی با 5 کاربرد مهم سولفات آلومینیم, قیمت فروش سولفات آلومینیوم,
سولفات آلومینیم
2019-09-23

سود مایع چه تفاوتی با سود کاستیک پرک دارد؟

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سود مایع, سود پرک,

سود مایع و سود پرک

سود سوز آور ماده ای شیمیایی است که دو صورت سود مایع و سود کاستیک جامد تولید می شود. این ترکیب یکی از پر مصرف ترین مواد شیمیایی مورد مصرف انسان است که از طریق الکترولیز (تجزیه) نمک کلرید سدیم به دست می آید. سود سوز آور به هر دو شکل آن در فعالیت های صنعتی متعددی همچون تصفیه آب ، تولید کاغذ ، تولید آلومینیوم ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، تولید مواد غذایی و دارویی ، تولید شوینده ، سفید کننده ، رسوب زدا و صابون مصرف می شود.

سود سوز آور چه به a;g سود مایع و چه سود جامد دارای فرمول مولکولی سدیم هیدروکسید به صورت NaOH است که از نظر شیمیایی یکی از قوی ترین مواد قلیایی محسوب می شود. این محصول در ابتدا به شکل سود مایع ۵۰ درصد یا ۳۰ درصد تولید می شود ولی می توان به منظور بسته بندی راحت تر و در نتیجه حمل و انباری داری بهتر ، مایعات موجود در آن را به روش های خاصی تبخیر نموده و سود جامد تولید نمود.

تفاوت سود مایع و سود جامد چیست؟

این دو به لحاظ شیمیایی تفاوت خاصی با هم ندارند. هر دو دارای یون های هیدروکسید و سدیم هستند و از نظر شیمیایی بسیار قلیایی محسوب می شوند. به لحاظ عملکرد و کاربرد ها نیز تفاوتی نداشته و می توان از هر کدام از سود مایع و یا سود جامد در موارد مختلف صنعتی استفاده نمود. اما تفاوت سود کاستیک پرک و سود مایع به مشخصات فیزیکی آن ها باز می گردد.

سود مایع همان طور که از نام آن مشخص است دارای حالت مایع می باشد. شفاف و آب مانند بوده و به دلیل وجود مایعات زیاد در آن ، با خلوص حداکثر ۵۰ درصد قابل تولید می باشد. میزان خلوص این محصول بستگی به روش تولید و میزان مایعات موجود در آن دارد. مشکلی که سود مایع دارد این است که تمایل زیادی به جذب گاز دی اکسید کربن هوا داشته و اگر به خوبی بسته بندی نشود ، پس از مدتی به حالت جامد درامده و از سود سوز آور به ماده ای به نام کربنات سدیم تبدیل می گردد.

سود سوز آور جامد از طریق تبخیر مایعات موجود در سود مایع تولید می شود. البته این عمل باید در شرایط خاصی صورت پذیرید زیرا همانطور که گفته شد ، سود مایع تمایل زیادی به جذب گاز دی اکسید کربن هوا دارد که در این صورت تغییر ماهیت خواهد داد. سود جامد را می توان به حالات مختلفی همچون سود گرانول و یا سود جامد پرک تولید نمود.

با حذف مایعات ، خلوص محصول افزایش می یابد. سود جامد تا خلوص ۹۹ درصد یعنی دو برابر سود مایع قابل تولید است و از نظر فیزیکی به صورت جامدی سفید رنگ با ظاهری تیله ای شکل و یا چیپس مانند می باشد. بر خلاف سود مایع که باید در بشکه های مخصوص بسته بندی شود ، سود سوز آور جامد را می توان در کیسه هایی بسته بندی نموده که حمل و نقل و انبار داری آن بسیار آسان است.

 

سود مایعسود جامد
خلوص۵۰%۹۹%
بسته بندیبشکه پلاستیکیکیسه دو جداره
حالت فیزیکیمایع شفافجامد سفید رنگ
انحلال پذیری در آبکاملا محلولکاملا محلول
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *