کاربرد سود مایع کاستیک سودا در تولید کاغذ

سولفات آلومینیوم, alum,
کاربرد سولفات آلومینیوم در تولید فوم آتش نشانی
2018-11-13
کاربرد کربنات کلسیم در تولید پلی پروپیلن, calcium carbonate filler in Polypropylene,
کاربرد کربنات کلسیم در تولید پلی پروپیلن
2018-11-24

کاربرد سود مایع کاستیک سودا در تولید کاغذ

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
کاستیک سودا در کاغذ سازی, سود مایع کاغذ سازی,

caustic soda

کاستیک سودا مایع یا همان سود مایع به عنوان یکی از پر کاربردترین مواد شیمیایی ، در صنایع فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد سود مایع کاستیک سودا در تولید کاغذ یکی از زمینه های بسیار رایج آن است. به منظور تولید کاغذ از چوب در فرایندی به نام کرافت ، چوب را با محلولی که دارای درصدی سولفید و سود مایع است ترکیب می کنند. انجام این کار بسیار با اهمیت است زیرا محلول کاستیک سودا قادر به از بین بردن مواد ناخواسته ای مانند لیگنین می باشد. این ماده در محلول سود مایع حل شده و تنها سلولز باقی می ماند. این سلولز در مراحل بعدی فیلتر شده و پایه تولید کاغذ را ایجاد می کند.

نقش سود مایع در کاغذ سازی

فرایند کاغذ سازی به دو بخش تقسیم بندی می شود. مرحله اول شامل تولید پالپ است که طی آن الیاف از چوب جداسازی می گردد. مرحله دوم ، شکل دهی این الیاف برای تولید کاغذ است. الیاف چوب توسط چسب طبیعی خاصی به نام لیگنین به هم متصل شده اند پس باید ابتدا آن را از بین برد تا الیاف جدا شوند. فرایند کرافت یا پالپینگ شیمیایی به معنی استفاده از مواد شیمیایی جهت حذف لیگنین است.

سود مایع سوز آور به منظور تبدیل تکه های چوب به الیاف در پروسه پالپینگ استفاده می گردد. سود مایع سبب کاهش هزینه های استفاده مواد شیمیایی در کارخانجات کاغذ سازی می شود. سود مایع همچنین در مراحل دیگری نظیر رنگبری و بازیافت هم مورد استفاده قرار می گیرد. قرار دادن کاغذ ضایعاتی در محلول سود مایع باعث می شود که حجم کاغذ افزایش یافته و رنگ و جوهر به راحتی جدا گردد.

دیگر کاربرد سود مایع کاستیک سودا در تولید کاغذ در تنظیم پی اچ است. این مورد از دو جهت کاربرد عملکرد بهینه مواد شیمیایی و نیز جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی اهمیت دارد. برای مثال چنانچه از ماده هیپوکلریت سدیم جهت سفید کردن کاغذ استفاده شود ، محلول سود مایع سوزآور باعث حفظ پی اچ در محدوده‌ی ۸ می شود تا هیپوکلریت بیشترین عملکرد را داشته باشد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *