اهمیت کود سولفات آهن در کشاورزی چیست؟

بنتونیت حفاری, بنتونیت حفاری چیست, مشخصات بنتونیت حفاری, گل بنتونیت حفاری, بنتونیت گل حفاری, بنتونیت در حفاری,
بنتونیت حفاری
2023-04-20
سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیوم تصفیه آب, سولفات آلومینیوم در استخر, تصفیه استخر,
روش مصرف سولفات آلومینیوم در تصفیه آب استخر
2023-04-27

اهمیت کود سولفات آهن در کشاورزی چیست؟

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آهن, سولفات آهن کشاورزی, سولفات آهن در کشاورزی, کود سولفات آهن,

Iron(II) sulfate

با توجه به اینکه عنصر آهن یک ریزمغذی کشاورزی بوده و وجود آن برای رشد گیاهان و درختان ضرورت دارد ، بنابراین مصرف انواع کود آهن نظیر کود سولفات آهن (زاج سبز) امری لازم است. آهن مهم ترین ماده در تشکیل کلروفیل یا سبزینه در گیاهان محسوب می شود ولی خشکسالی و بارش اندک نزولات جوی سبب شده تا بیشتر سطح زراعی زیر کشت کشور دارای خاک آهکی باشد و در نتیجه امکان جذب آهن توسط گیاهان کاهش می یابد. عنصر آهک در تشکیل سبزینه ، کاهش سطح نیترات ، فعال سازی متابولیسم و پروتئین سازی گیاهان ماثر است. کود سولفات آهن یکی از منابع تامین عنصر آهن در کشاورزی است. کود سولفات آهن مورد استفاده در کشاورزی از نوع سولفات آهن ۷ آبه دو ظرفیتی می باشد. خلوص این کود بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است و رنگ سبز روشن دارد.

علائم کمبود آهن در گیاهان

نشانه های فقر آهن در گیاهان عموما در برگ های جوان تر مشاهده می شود. فقر آهن باعث ایجاد لکه های زرد یا سفید میان رگبرگ ها شده و به تدریج ، زردی به تمام برگ گسترش می یابد. در مواردی که کمبود آهن شدیدتر شود ، برگ ها کاملا سفید شده و ممکن است تمام برگ های گیاه دچار این سفیدی گردد. در این حالت باید توجه داشت که رگبرگ ها همچنان سبز رنگ باقی می مانند. البته گاهی اوقات ممکن است عنصر آهن به میزان کافی در خاک موجود باشد ولی به دلیل عوامل دیگری مانند بالا بودن pH خاک ، کم شدن اکسیژن خاک و یا عدم توازن دیگر عناصر ، جذب آهن توسط گیاهان کاهش یابد.

روش مصرف کود سولفات آهن

با توجه به نوع گیاهان و تاثیراتی که فصول مختلف در پی دارند و همچنین تفاوت در روش های مختلف کشاورزی ، کود سولفات آهن باید طبق برنامه زیر مصرف شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد:

زمین های کشاورزی

به شکل فاز به فاز و از طریق آبیاری

باغ های میوه

در فصل بهار به شکل محلولپاشی – در فصل پاییز به همراه کود حیوانی به صورت چالکود در سایه انداز درخت

کشت هیدروپونیک (گلخانه ای)

به صورت دائمی می توان از طریق آبیاری یا محلولپاشی به مصرف گیاهان رسانید

مزایای استفاده از کود سولفات آهن در کشاورزی

قیمت ارزان

کود سولفات آهن یکی از ارزان ترین انواع کود کشاورزی شیمیایی است. در نتیجه علاوه بر تامین نیاز گیاهان به عنصر آهن ، صرفه اقتصادی مناسبی به همراه دارد

دارا بودن یون سولفات

گاهی اوقات ممکن است خاک کشاورزی حتی مملو از عناصر غذایی باشد ولی به دلیل pH بالای خاک ، گیاهان قادر به جذب این عناصر نیستند. یکی از بهترین ترکیبات برای کاهش pH خاک های آهکی ، یون سولفات است که در کود سولفات آهن وجود دارد.

کاربرد آسان

کود سولفات آهن یک کود کشاورزی محلول در آب است بنابراین به راحتی می توان آن را در سیستم آبیاری و یا بصورت محلول پاشی مصرف کرد. همچنین در صورت مصرف به شکل چالکود ، به سرعت در خاک تجزیه شده و جذب گیاهان می شود.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *