کاربرد پودر سنگ آهک در تولید انواع آجر

مقایسه سود مایع و سودا اش
مقایسه سود مایع و سودا اش
2023-08-31
سولفات آهن و کلات آهن
سولفات آهن و کلات آهن – کدام بهترین کود آهن است؟
2023-09-07

کاربرد پودر سنگ آهک در تولید انواع آجر

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
پودر سنگ آهک

stone dust bricks

پودر سنگ آهک در تولید آجر چه نقشی دارد؟

آجر چه به روش سنتی تولید شود و یا روش صنعتی ، ماده اولیه در تولید آن ، خاک است. خاک مصرفی برای آجر سازی معمولا از نوع خاک رس می باشد که البته برای بهبود کیفیت آن ، نیاز به استفاده از برخی افزودنی ها وجود دارد. آجر ها ، بلوک ها و سفال های تولید شده هر چه سبک تر بوده و دارای وزن کمتری باشد ، مطلوب تر است زیرا علاوه بر اینکه نقل و انتقال آن تسهیل می گردد ، همچنین وزن کلی سازه را نیز کاهش داده و مقاومت آن را در برابر عوامل محیطی می افزاید.

به منظور کاهش وزن آجر یا سفال ، باید چگالی آن کاهش یابد. استفاده از مواد تخلخل زای معدنی یا آلی ، بهترین شیوه جهت کاهش وزن آجر است. در میان مواد معدنی ، مصرف پودر سنگ کلسیت که نوعی آهک پر کلسیم است ، توصیه می شود. پودر سنگ آهک علاوه بر قیمت ارزان ، دارای مزایایی نیز می باشد که عبارتند از:

– کاهش چگالی آجر و متعاقبا کاهش وزن آن

– ایجاد یک شبکه مقاوم در ساختار آجر

– ایجاد حالت عایق در برابر حرارت و نفوذ آب

افزودن پودر سنگ آهک به ساختار آجر به میزان حداکثر پانزده درصد ، تاثیر مثبتی بر افزایش مقاومت آجر و بهبود خواص انبساطی آن دارد. استفاده از پودر سنگ باعث افزایش مقدار سیلیکات های کلسیمی در ساختار آجر می شود که این عامل موجب بهبود مقاومت آجر خواهد شد. یکی از اصول اولیه در تولید آجر های سبک ، استفاده از خاک قلیایی در ترکیب آن است و با توجه به اینکه آهک از نظر شیمیایی ، حالت قلیایی دارد ، برای این منظور مناسب است.

از طرفی پودر سنگ آهک با جلوگیری از انتشار فلوئور و بهینه سازی شرایط خشک شدن ، مقاومت فشاری آجر و سفال را افزایش می دهد. طبق نتایج به دست آمده ، بهترین مقدار مصرف پودر سنگ آهک ، در حدود پنج تا پانزده درصد وزنی می باشد.

پودر سنگ آهک چطور باعث سبک شدن آجر می شود؟

اصولا آهک در صورت پخته شدن ، گاز دی اکسید کربن از دست می دهد. با توجه به این که ماده اولیه در تولید آهک ، سنگ کربنات کلسیم است. گاز دی اکسید کربن به صورت یون کربنات در ساختار آن گرفتار می باشد. در صورتی که پودر سنگ آهک (یا همان پودر سنگ کربنات کلسیم) در ساختار آجر و سفال استفاده شود ، در مرحله پخت ، گاز دی اکسید کربن از پودر سنگ آهک جدا می شود و جای خالی آن ، منافذی ایجاد می گردد. این منافذ خالی ، با کاهش چگالی آجر ، باعث کاهش وزن آجر ها خواهد شد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *