کربنات کلسیم کاغذ سازی
کاربرد کربنات کلسیم در تولید کاغذ
2023-08-24
پودر سنگ آهک
کاربرد پودر سنگ آهک در تولید انواع آجر
2023-08-31

مقایسه سود مایع و سودا اش

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
مقایسه سود مایع و سودا اش

Lye and Soda ash

بررسی تفاوت ها و شباهت های سود مایع (سدیم هیدروکسید) و سودا اش (سدیم کربنات)

در میان مواد شیمیایی قلیایی ، سود مایع و کربنات سدیم دو نام معروف هستند. سود مایع (سدیم هیدروکسید) و سودا اش (سدیم کربنات) بخصوص به دلیل کاربرد بسیار گسترده آن ها در تولید مواد شوینده شناخته می شوند. همچنین در زمینه تصفیه آب نیز دارای مصارفی می باشند. هر دوی این مواد دارای خاصیت بازی قوی هستند و در صورت واکنش با اسید ها ، به نمک تبدیل می شوند.

سدیم هیدروکسید و سدیم کربنات همانطور که از نام آنها مشخص است ، هر دو از ترکیبات فلز سدیم با عدد اتمی ۱۱ هستند و کاربرد های صنعتی فراوانی دارند. به لحاظ شیمیایی ، فرمول سود مایع به صورت NaOH و فرمول کربنات سدیم Na2CO3 است.

تفاوت سدیم هیدروکسید و سدیم کربنات از نظر شیمیایی

سود سوز آور یا همان سود مایع یک ماده قلیایی ساده است در حالی که کربنات سدیم یا سودا اش ، به عنوان یکی از ترکیبات اسیدی ضعیف به نام اسید کربنیک شناخته می شود. برای تولید سود مایع نیاز واکنش فلز سدیم با آب استفاده است در حالی که روش تولید کربنات سدیم از طریق واکنش سدیم هیدروکسید با اسید کربنیک است بنابراین کاستیک سودا ، ماده اولیه در تولید سودا اش می باشد.

به لحاظ سمیت ، سود مایع ماده ای سمی تر نسبت به کربنات سدیم است و در حالت غلیظ می تواند صدماتی را به بخش های مختلف بدن نظیر پوست ، چشم و ریه ها وارد نماید. کربنات سدیم که با نام سودا اش یا خاکستر سودا نامیده می شود ، به صورت طبیعی ، از خاکستر های آتشفشانی هم به دست می آید. با آنکه سود مایع و کربنات سدیم ، هر دو در تولید شوینده ها مصرف می شوند ، ولی سدیم هیدروکسید دارای خاصیت قلیایی بسیار قوی تری می باشد. سودا اش بیشتر برای سختی گیری آب و حذف عناصری مانند کلسیم و منیزیم که مانع از کف کردن مواد شوینده است استفاده می شود. در حالی که سود مایع به دلیل خاصیت چربی زدایی فوق العاده ای که دارد ، برای تولید صابون و مواد چربی بر کاربرد دارد.

تفاوت سدیم هیدروکسید و سدیم کربنات از نظر فیزیکی

سدیم هیدروکسید را می تواند در دو فاز مایع و جامد تولید نمود. سود سوز آور مایع که مختصرا سود مایع نامیده می شود ، یک مایع شفاف شبیه آب است. سود مایع دارای حالت ناپایداری می باشد بطوریکه اگر در معرض دی اکسید کربن هوا قرار بگیرد ، تبدیل به کرینات سدیم می شود. اما کاستیک سودا در حالت جامد به شکل سود گرانول یا پرک است که جامدی سفید رنگ و غیر شفاف می باشد.

کربنات سدیم فقط در فاز جامد قرار داشته اما به دو صورت کربنات سدیم سبک و کربنات سدیم سنگین تولید شده و سفید رنگ است. سودا اش یک ماده پایدار بوده و تمایلی به تغییر شیمیایی ندارد. بر خلاف سود مایع که یک ماده کاملا شیمیایی است ، کربنات سدیم در طبیعت هم یافت می شود.

کاربرد اصلی سود مایع به علت ۳ ویژگی اصلی آن یعنی ۱- چربی زدایی ۲- جذب گاز کربنیک ۳- پی اچ بسیار بالا ، بیشتر در صنایع تولید صابون ، کاغذ سازی ، تصفیه آب  ، پتروشیمی و استخراج نفت و صنایع غذایی است در حالی که مصارف مهم کربنات سدیم در تولید شیشه ، تصفیه آب و تولید ترکیبات سدیم می باشد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *