کاربرد کربنات کلسیم در تولید کاغذ

بنتونیت ریخته گری
بنتونیت ریخته گری
2023-08-24
مقایسه سود مایع و سودا اش
مقایسه سود مایع و سودا اش
2023-08-31

کاربرد کربنات کلسیم در تولید کاغذ

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
کربنات کلسیم کاغذ سازی

calcium carbonate paper

نقش پر کننده کربنات کلسیم در تولید کاغذ

طی دو دهه اخیر تولید کنندگان کاغذ تمایل زیادی به تغییر فرایند تولید کاغذ از حالت اسیدی به حالت قلیایی پیدا کرده اند. مواد فیلر مورد استفاده در تولید کاغذ ، تاثیر نامطلوبی بر آهار دهی کاغذ دارند. اما از طرفی تاثیر بیشتری بر ماندگاری کاغذ دارند. کربنات کلسیم با ویژگی های خاص ، به عنوان مهمرین و پر کاربرد ترین پر کننده در تولید کاغذ شناخته می شود. کربنات کلسیم به جز اینکه در تولید خمیر کاغذ کاربرد دارد ، همچنین در دیگر بخش های کارخانه تولید کاغذ نظیر تصفیه فاضلاب و تنظیم پی اچ خروجی از کارخانه نیز استفاده می گردد.

تحقیقات نشان داده که استفاده از کربنات کلسیم نسبت به دیگر پر کننده ها در تولید کاغذ ، بیشترین میزان آهار را ایجاد می کند که این عامل یک فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار است. البته برای ایجاد بافت بهتر و افزایش مقاومت کششی ، نباید از کربنات کلسیم با دانه بندی بسیار ریز استفاده شود بلکه کلسیم کربنات با دانه بندی درشت تر ، دارای تاثیرات مطلوب تری می باشد.

اصولا کاربرد کربنات کلسیم در تولید کاغذ از دو منظر حائز اهمیت است. اولا اینکه موجب کاهش هزینه تولید شده و قیمت محصول نهایی را کاسته و ثانیا میزان لجن تولیدی و مشکلات انتقال و دفن آن را کاهش می دهد. امروزه بسیاری از کارخانجات تولید کاغذ تحریر و چاپی و مقوای بهداشتی و … از حدود ۳۰ درصد وزنی پودر کربنات کلسیم میکرونیزه برای تولید محصول خود سود می برند.

استفاده از کربنات کلسیم میکرونیزه دارای تاثیرات معنا داری بر خصوصیات مکانیکی کاغذ نظیر مقاومت کششی و مقاومت در برابر پارگی کاغذ و مقوا تولید شده دارد. البته نوع کربنات کلسیم مورد استفاده از اهمیت زیادی برخوردار است.

از چه نوع کربنات کلسیم باید استفاده نمود؟

استفاده از کربنات کلسیم رسوبی یا PCC به دلیل اندازه ذرات بسیار ریز آن توصیه نمی شود. کربنات کلسیم رسوبی علاوه بر اینکه گران تر است ، همچنین سبب کاهش اتصال و پیوند بین الیاف شده و مقاومت به کشش کاغذ را کاهش می دهد. اما در صورت مصرف کربنات کلسیم معدنی آسیاب شده با اندازه ذرات متوسط ، نتایج مثبتی قابل دسترسی خواهد بود.

مزایای استفاده از کربنات کلسیم

استفاده از پودر کربنات کلسیم میکرونیزه آسیاب شده به عنوان فیلر در ترکیب کاغذ ، علاوه بر اینکه به دلیل قیمت ارزان آن ، موجب کاهش چشمگیر هزینه تولید کاغذ و مقوا خواهد شد ، بعلاوه تاثیر مثبت زیست محیطی نیز به همراه دارد. استفاده از کربنات کلسیم موجب کاهش مصرف چوب در تولید کاغذ شده و در نتیجه نیاز به قطع درختان برای این منظور را کاهش می دهد. همچنین میزان مواد آلوده کننده ایجاد شده نظیر لجن و مواد اسیدی و قلیایی مختلف را در فرایند تولید کاهش می دهد.

کربنات کلسیم به عنوان یک پر کننده معدنی نسبت به دیگر فیلر ها ، دارای بیشترین تاثیر مثبت بر آهار دهی ، مقاومت در برابر پارگی ، ترکیدگی و پاره شدن کاغذ است.

فروش کربنات کلسیم مورد استفاده در کاغذسازی

به اطلاع کارخانجات تولید کاغذ ، مقوای بهداشتی و بسته بندی و … می رساند در صورتی که تمایل به خرید پودر کربنات کلسیم میکرونیزه آسیابی بسته بندی شده جهت کاربرد در بخش تولید خمیر کاغذ و یا تصفیه فاضلاب خروجی دارید ، با کارخانه تولید کربنات کلسیم نیکان تولید تماس حاصل نمایید.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *