تفاوت سولفات آهن ۲ با سولفات آهن ۳

بنتونیت کلسیم دار, کلسیم بنتونیت, بنتونیت کلسیمی, بنتونیت کلسیم چیست,
بنتونیت کلسیم دار
2023-06-01
مقایسه سولفات آلومینیوم با پلی آلومینیوم کلراید
مقایسه کارایی سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید
2023-06-08

تفاوت سولفات آهن ۲ با سولفات آهن ۳

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 رای, میانگین: 4,67 از 5)
Loading...
سولفات آهن 2, سولفات آهن 3, سولفات آهن دو ظرفیتی, سولفات آهن سه ظرفیتی, فروس سولفات, فریک سولفات,

Iron(II) sulfate vs Iron(III) sulfate

سولفات آهن یک ترکیب شیمیایی است که به اشکال مختلف شیمیایی و فیزیکی وجود داشته و موارد مصرف متنوعی دارد. سولفات آهن ۲ ماده اولیه برای تولید سولفات آهن ۳ است. برای این منظور تولید کنندگان سولفات آهن ۲ را در حضور (یا عدم حضور) اسید سولفوریک ، با اسید نیتریک واکنش می دهند که نتیجه آن تولید محلولی از سولفات آهن ۳ و نیترات است. همچنین سولفات آهن ۲ نیز خود یکی از محصولات جانبی صنایع ذوب آهن و استیل است.

اما تفاوت سولفات آهن ۲ با سولفات آهن ۳ چیست؟

از نظر شیمیایی

فلزات دارای خاصیتی در تعدادی از الکترون های اتم خود هستند. اکثر فلزات می توانند یک یا تعدادی از الکترون های موجود در اوربیت های خارجی اتم خود را که الکترون آزاد نام دارد از دست بدهند و در صورت از دست دادن آن ، دارای شار الکتریکی مثبت شده و تبدیل به کاتیون می شوند. در علم شیمی به فلزاتی که ۲ الکترون از دست داده و دارای بار الکتریکی +۲ شوند ، فروس ferrous و اگر ۳ بار الکتریکی از دست بدهند و بار الکتریکی آنها +۳ باشد ، فریک ferric نامیده می شود بنابراین سولفات آهن ۲ ظرفیتی ferrous sulfate و سولفات آهن ۳ ظرفیتی ferric sulfate نامیده می شود.

از نظر فیزیکی

مولکول های سولفات آهن دو ظرفیتی در ترکیب با مولکول آب هستند و معمولا فرمول آن به صورت FeSO4·۷H2O می باشد بنابراین با نام های سولفات آهن آبدار یا سولفات آهن هفت آبه و در طب سنتی با نام زاج سبز نامیده می شود. همچنین ساختار کریستالی داشته و هر چه رطوبت آن بیشتر باشد ، دارای کریستال های درشت تری خواهد بود. از نظر رنگ نیز ، سولفات آهن ۲ به رنگ سبز روشن و یا سبز مایل به آبی است.

سولفات آهن سه ظرفیتی اما دارای ساختار خشک و پودری است و فرمول آن به صورت Fe2(SO4)3 می باشد در نتیجه به نام سولفات آهن خشک نیز شناخته می شود. از نظر ظاهری ، سولفات آهن ۳ به رنگ زرد یا قهوه ای است.

کاربرد ها

سولفات آهن ۲

کاربرد اصلی سولفات آهن در کشاورزی است که از آن برای تامین یون آهن در گیاهان و تنظیم pH خاک استفاده می شود. همچنین مصارف درمانی در انسان و حیوان داشته و جهت تولید قرص آهن برای درمان فقر آهن مصرف می شود. در صنایع روی ، رنگ سازی و آبکاری فلزات هم دارای کاربرد است.

سولفات آهن ۳

فریک سولفات نیز در کشاورزی مصرف می شود ولی دارای قیمت بالاتری است. کاربرد اصلی آن در صنایع رنگرزی پارچه ، مصارف آزمایشگاهی و نیز سختی گیری فاضلاب کارخانجات و آب آشامیدنی می باشد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *