کاربرد سولفات آهن ۷ آبه دو ظرفیتی در تولید رنگ و جوهر

آهک زنده میکرونیزه, پودر آهک زنده, micronized lime, آهک پودری, پودر آهک میکرونیزه,
آهک زنده میکرونیزه
2024-03-21
سود مایع 50 درصد, فروش سود مایع 50 درصد, قیمت سود مایع 50 درصد,
سود مایع ۵۰ درصد
2024-03-28

کاربرد سولفات آهن ۷ آبه دو ظرفیتی در تولید رنگ و جوهر

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
iron sulfate, ferrous sulfate,

iron sulfate

تاریخچه استفاده از سولفات آهن در رنگرزی

سولفات آهن ۷ آبه ۲ ظرفیتی آبدار که با نام فروس سولفات هم شناخته می شود در قرن هفدهم میلادی و در کشورهای غربی به عنوان نوعی جوهر برای نوشتن مورد استفاده قرار می گرفته است. سولفات آهن ۲ ظرفیتی به عنوان تغییر دهنده و تیره کننده رنگ برای الیاف پروتئینی و سلولزی و نیز ماندگار کننده رنگ در قرون هفدهم و هجدهم به منظور تهیه رنگ های سیاه و خاکستری استفاده می شده است. البته خواص رنگرزی سولفات آهن آبدار بیشتر برای الیاف سلولزی مناسب است و کاربرد ماثر برای الیاف پشمی و ابریشیمی ندارد.

آیا امروز هم از سولفات آهن استفاده می شود؟

امروزه کاربرد سولفات آهن گسترش زیادی یافته و از رنگرزی پارچه و تولید جوهر به سمت کشاورزی ، تولید فلز روی ، تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب صنعتی کارخانه جات ، تولید قرص آهن و مکمل های خوراکی برای انسان ، تولید قارچ کش ، پوشش دهی لوله و …. تغییر کاربری داده است. سولفات آهن بخصوص در کشاورزی به عنوان کود آهن برای رفع مشکل کلروز گیاهان که بیماری شایع کمبود اهن می باشد بسیار اهمیت یافته است.

رنگ سبز سولفات آهن هفت آبه دو ظرفیتی مهم ترین ویژگی فیزیکی آن می باشد. این ماده که بصورت کریستالی یا پودری و با مقادیر مختلف رطوبت و آبپوش های متفاوت تولید می گردد ، قابلیت انحلال پذیری زیادی در آب دارد. همچنین سولفات آهن با داشتن یون های آزاد آهن ، برای رفع سختی آب که در اثر وجود یون های کلسیم و منیزیم ایجاد می شود مفید است بنابراین در تصفیه آب و فاضلاب و جلوگیری از رسوب گیری لوله های آب ماثر می باشد.

امروزه هم از سولفات آهن ۲ ظرفیتی در تولید رنگ و جوهر استفاده می شود. ویژگی آن به عنوان غلظت دهنده رنگ و پایه تولید برخی رنگ ها قابل توجه است. همچنین در صنایع نساجی و رنگرزی پارچه ، از سولفات آهن برای رنگ کردن و یا تثبیت کننده رنگ استفاده می کنند که در نتیجه ویژگی های چشمگیری برای ماندگاری رنگ بر روی الیاف پارچه دارد. هنرمندان بعضی رشته های هنری مانند خاتم کاری (بخصوص بر روی چوب افرا) از سوفات آهن برای ایجاد یک تم رنگی نقره ای بهره می برند.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *