مقایسه کارایی سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید

سولفات آهن 2, سولفات آهن 3, سولفات آهن دو ظرفیتی, سولفات آهن سه ظرفیتی, فروس سولفات, فریک سولفات,
تفاوت سولفات آهن ۲ با سولفات آهن ۳
2023-06-08
کربنات کلسیم خوراک دام و طیور, کربنات کلسیم در خوراک دام, کربنات کلسیم در خوراک طیور,
کربنات کلسیم خوراک دام و طیور
2023-06-15

مقایسه کارایی سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
مقایسه سولفات آلومینیوم با پلی آلومینیوم کلراید

Comparison of Efficiency between Aluminium sulfate and Polyaluminium Chlorid

مقایسه کارایی منعقد کننده های سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید در حذف کدورت از آب آشامیدنی

Comparison of Efficiency between Aluminium sulfate and Polyaluminium Chloride

مواد منعقد کننده coagulants در صنعت تصفیه آب و فاضلاب دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. این مواد به دلیل اینکه از بار الکتریکی خاصی برخوردار می باشند ، برای حذف کدورات و مواد ریز معلق در آب استفاده می شوند. امروزه برخی مواد شیمیایی نظیر سولفات آلومینیوم ، کلروفریک ، پلی آلومینیوم کلراید (PAC) و آهک هیدراته در تصفیه خانه های شهری و فاضلاب صنعتی کارخانجات مصرف می گردد که هر یک دارای مزایای و معایب خاص خود است. در این مقاله به مقایسه کارایی سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید به عنوان شناخته شده ترین و پر مصرف ترین مواد مورد استفاده در حذف کدورات آب می پردازیم.

به دلیل اهمیت مواد منعقد کننده در حذف ناخالصی های آب ، هر ساله تحقیقاتی بر روی این مواد شیمیایی صورت می گیرد. در سال ۱۳۸۶ یک تحقیق آزمایشگاهی در آزمایشگاه شیمی آب و فاضلاب دانشکده بهداشت زاهدان بر روی سولفات آلومینیوم ، کلروفریک و پلی آلومینیوم کلراید (پک) توسط دستگاه جارتست انجام شد. هدف از انجام این تحقیق علمی ، مقایسه عملکرد این منعقد کننده بر حذف کدورات آب بود. متغیر های آزمایش نیز بر اساس غلظت این مواد مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این آزمایش که شرح کامل آن در انتهای این مطلب به صورت فایل PDF قابل دانلود است ، نشان از برتری بی چون و چرای سولفات آلومینیوم در تصفیه آب نسبت به دیگر مواد مورد آزمایش بود. طبق نتایج به دست آمده ، سولفات آلومینیوم ۱۷ درصد قادر به حذف ناخالصی های موجود در آب به میزان ۹۹/۹ درصد است. همچنین پلی آلومینیوم کلراید (PAC) حداکثر تا ۹۹ درصد و کلروفریک تا ۹۶ درصد می توانند کدورات و آلودگی های آب را ته نشین و حذف نمایند.

از طرفی بیشترین تاثیر و عملکرد این مواد شیمیایی در pH حدود ۵/۵ تا ۷/۵ ایجاد می شود. بنابراین در صورتی که آب دارای حالت اسیدی یا قلیایی بوده و pH آن خارج از محدوده مذکور باشد ، می توان پیش از استفاده از سولفات آلومینیوم یا دیگر منعقد کننده ها ، از آهک هیدراته یا کاستیک سودا برای تنظیم اسیدیته استفاده نمود. دیگر نتیجه به دست آمده نشان از آن داشت که با افزایش میزان غلظت سولفات آلومینیوم یا پلی آلومینیوم کلراید ، راندمان حذف کدورات نیز افزایش می یابد.

برای مشاهده شرح کامل آزمایش فایل متنی زیر را دانلود کنید.

مقایسه کارایی سولفات آلومینیوم و پلی آلومینیوم کلراید

شرح کامل آزمایش

به منظور آشنایی کامل با ویژگی های سولفات آلومینیوم ، کاربرد ها ، مشخصات فیزیکی و شیمیایی و خرید این ماده ، به صفحه اصلی سولفات آلومینیوم مراجعه نمایید.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *