کربنات کلسیم, کاربرد کربنات کلسیم,
کربنات کلسیم در تولید رنگ
2023-10-12
سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیم خوراکی, زاج سفید,
سولفات آلومینیوم در تولید بیکینگ پودر
2023-10-19

سود مایع در آب استخر شنا

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سود مایع, کاستیک سودا, سدیم هیدروکسید, سود سوز آور,

sodium hydroxide

در این مطلب مهم‌ترین نکات در مورد تصفیه آب استخر با سود مایع گفته شده است. سود مایع سوز آور یا همان سدیم هیدروکسید با وجود کاربرد های فراوانی که در بخش های مختلف صنعتی دارد ، در موارد غیر صنعتی هم مصرف می شود. بهینه سازی یا تصفیه آب استخر برای شنا از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا هر گونه مشکل در آب استخر می تواند سبب ایجاد بیماری های پوستی ، چشمی و گوارشی شود.

برای آشنایی بیشتر با سود مایع مقاله سود مایع را مطالعه کنید.

سود سوز آور مایع یا به اختصار سود مایع ، کاربرد مهمی در تنظیم اسیدیته آب استخر به منظور تصفیه آب استخر به روش افزایش پی اچ آب دارد. کاستیک سودا از طریق پمپ های تغذیه شیمیایی وارد آب می شود. پی اچ یک معیار برای سنجش میزان یون های هیدروژن در آب و مایعات مختلف است. هر چه میزان هیدروژن کمتر باشد ، آب اسیدی تر بوده و هر چه این عدد بیشتر باشد نشان دهنده قلیایی بودن آب است.

سود مایع, کاستیک سودا, سدیم هیدروکسید, سود سوز آور,

تاثیر سود مایع بر پی اچ پایین

پی اچ نرمال و ایده آل برای آب استخر باید عددی بین ۷٫۴ تا ۷٫۶ باشد تا تاثیر سوء بر سلامت انسان نگذارد. همچنین اسیدیته آب استخر نباید از محدود ۷٫۲ تا ۷٫۸ خارج شود. اگر این عدد به زیر ۷ برسد باعث تحریک چشم شناگران خواهد شد. گاز کلر که برای میکروب زدایی به آب استخر تزریق می گردد در آب های اسیدی عملکرد مناسب خود را از دست می دهد. همچنین ذرات فلز و بخش های متفاوت فلزی پمپ های مختلف استخر نیز به مرور زمان در آب اسیدی دچار خوردگی می شود.

در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد و آب دچار خاصیت اسیدی شود ، مقداری مناسبی محلول سود مایع سوزآور (سدیم هیدروکسید) به آب وارد می کنند. کاستیک سودا به دلیل اینکه دارای پی اچ ۱۳ تا ۱۴ است ، به راحتی قادر به خنثی سازی حالت اسیدی آب می باشد.

زمانی که پی اچ آب به بالای مرز ۸ می رسد ، تاثیر کلر تصفیه کننده آب کاهش پیدا کرده و ممکن است خطی از رسوبات کربنات کلسیم و کربنات منیزیم در اطراف استخر ظاهر شود. در این صورت به علت فعال شدن عناصر معدنی سنگین کننده ، آب تا حدودی کدر خواهد شد و فیلتر ها باید با شدت بیشتری کار کنند. پی اچ بالای آب نیز موجب تحریک چشم شناگران شده ولی میزان آن کمتر از حضور در آب اسیدی است. یکی از دلایل قلیایی شدن آب می تواند تزریق بیش از حد سود مایع سوزآور به داخل آب استخر باشد.

قلیائیت حداکثری

قلیائیت حداکثری یک واحد سنجش برای مشخص شدن این است که پی اچ یک محلول چقدر راحت می تواند در صورت افزودن اسید ها یا قلیاها تغییر کند. قلیائیت حداکثری باید عددی بین ۸۰ و ۱۵۰ پی پی ام باشد. اگر قلیائیت حداکثری یک مایع بیش از حد زیاد باشد ، تنظیم پی اچ آن مشکل خواهد بود. و اگر خیلی کم باشد ، پی اچ ممکن است خیلی نوسان داشته و تنظیم آن بدون خطا صورت نگیرید.
سود مایع سوزآور بر قلیائیت حداکثری تاثیری ندارد اما قلیائیت حداکثری بر چگونگی تاثیر سدیم هیدروکسید بر پی اچ آب استخر ماثر خواهد بود. اگر قلیائیت حداکثری آب استخر خیلی بالا باشد ، کاهش خاصیت اسیدی آب توسط سود مایع مشکل می شود. و نیز از اگر قلیائیت حداکثری آب استخر خیلی کم باشد ، سدیم هیدروکسید مایع بیشتری باید مصرف شود.
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *