سولفات آلومینیوم در تولید بیکینگ پودر

سود مایع, کاستیک سودا, سدیم هیدروکسید, سود سوز آور,
سود مایع در آب استخر شنا
2023-10-12
پودر سنگ, خاک سنگ, تولید پودر سنگ, پودر سنگ چیست,
پودر سنگ صنعتی چه تفاوتی با پودر سنگ طبیعی دارد؟
2023-10-19

سولفات آلومینیوم در تولید بیکینگ پودر

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (بدون امتیاز)
Loading...
سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیم خوراکی, زاج سفید,

aluminium sulfate

سولفات آلومینیوم یا زاج سفید یکی از مواد اولیه برای تولید بیکینگ پودر است. در تولید صنعتی بیکینگ پودر از سولفات آلومینیوم به عنوان عامل اسیدی استفاده می شود که ویژگی های مفیدی برای این ماده ایجاد می نماید. البته مصرف سولفات آلومینیوم در تولید بیکینگ پودر یکی از موارد مورد بحث در صنایع غذایی است.

برخی افراد ترجیح می دهند در بیکینگ پودری که مصرف می کنند ، آلومینیوم وجود نداشته باشد. اعتقاد بر این است که وجود آلومینیم در این ماده ، سبب ایجاد نوعی طعم فلزی می شود. از طرفی آلومینیوم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن نیست. برخی نیز نگران هشدار های سلامتی در مورد آلومینیم هستند که البته این مورد از نظر علمی اثبات شده نمی باشد.

دلیل استفاده از سولفات آلومینیوم در تولید بیکینگ پودر

بیکینگ پودر یک عامل ورآورنده است که برای پف کردن کیک و نان ها و … مصرف می شود. ایجاد ورم یا پف در بیکینگ پودر از طریق تولید گاز می باشد که حباب های هوا ایجاد می کند. این گاز معمولا از نوع گاز دی اکسید کربن است و برای تولید آن از واکنش اسید و قلیا استفاده می شود. بخش قلیایی بیکینگ پودر را جوش شیرین تشکیل می دهد که ماده ای بسیار پر کاربرد در صنایع غذایی است. برای بخش اسیدی باید از دو نوع اسید مختلف که نمک اسید دمای پایین و دمای بالا نام دارد استفاده کرد. اسید دمای پایین معمولا تارتاریک اسید و نمک اسید دمای بالا ، سولفات آلومینیوم می باشد.

استفاده از دو نوع اسید باعث تولید بیکینگ پودر دو مرحله ای می شود که دو برابر بیشتر از بیکینگ پودر تولید شده با یک نوع اسید ، پف می کند. همچنین بیکینگ پودر برای پخت مواد غذایی که زمان پخت طولانی دارد ، از جوش شیرین مناسب تر بوده و کمتر باعث ایجاد تلخی می شود. مزیت های استفاده از سولفات آلومینیوم در صنایع غذای عبارتند از:

– استحکام دهنده محصولات غذایی ترش

– تنظیم پی اچ بیکینگ پودر

– برای تولید رنگ های خوراکی

– بعنوان امولسی فایر برای ترکیب آب و چربی در مواد خوراکی

آیا سولفات آلومینیوم برای بدن انسان مضر است؟

مصرف بیکینگ پودر ، سبب وجود آلومینیوم در بسیاری مواد غذایی همچون کیک ها ، مافین ها ، تارت ها ، پنکیک ها و وافل ها شده است. البته آلومینیوم به عنوان یک اسید ضعیف و کاربردی ، به جز بیکینگ پودر در تولید دیگر مواد غذایی صنعتی هم کاربرد دارد. طبق اعلام سازمان دارو و غذای آمریکا FDA ، سولفات آلومینیم یک ماده بی خطر برای انسان شناخته شده است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان ، احتمال وجود ارتباط بین مصرف خوراکی ترکیبات آلومینیوم و ایجاد آلزایمر در سنین بالا وجود دارد ولی این مورد اثبات شده نیست. به جز احتمال ذکر شده ، خطر بالقوه دیگری که سولفات آلومینیوم سلامت انسان را تهدید کند یافت نشده است. البته امروزه انواع بیکینگ پودر بدون سولفات آلومینیم نیز تولید می شود که در آن از دیگر انواع مواد اسیدی استفاده می گردد. اما اینکه خطر دیگر مواد شیمیایی کمتر یا بیشتر از سولفات آلومینیوم باشد ، جای بحث و تحقیق وجود دارد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *