پودر سنگ صنعتی چه تفاوتی با پودر سنگ طبیعی دارد؟

سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیم خوراکی, زاج سفید,
سولفات آلومینیوم در تولید بیکینگ پودر
2023-10-19
سولفات آهن, سولفات آهن خالص, تولید سولفات آهن,
سولفات آهن خالص چگونه تولید می شود؟
2023-10-26

پودر سنگ صنعتی چه تفاوتی با پودر سنگ طبیعی دارد؟

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (بدون امتیاز)
Loading...
پودر سنگ, خاک سنگ, تولید پودر سنگ, پودر سنگ چیست,

crushed stone dust

پودر سنگ یکی از اجزاء حیاتی در ساخت و ساز است. تقریبا یک سوم از حجم وزنی سیمان را پودر سنگ تشکیل می دهد. کیفیت و سایز ذرات پودر سنگ تولیدی در صنعت (پودر سنگ صنعتی) به راحتی قابل کنترل می باشد. البته نوع دیگری از پودر سنگ هم وجود دارد که از رودخانه ها و سواحل به دست می آید. پودر سنگ طبیعی در اثر سایش دائمی انواع سنگ به دلیل جریان آب ایجاد می شود و استخراج زیاد آن می تواند به محیط زیست آسیب وارد کند.

از طرفی با توجه به اینکه محل مناسب برای استخراج پودر سنگ طبیعی در نزدیکی محل تولید آن است ، خروجی آلوده کننده کارخانجات وارد رودخانه ها می شود. همچنین کیفیت پایین و دانه بندی نامناسب پودر سنگ طبیعی نیز از دیگر نقاط ضعف آن می باشد. در این مطلب یک مقایسه کوتاه بین پودر سنگ تولید شده در صنعت با طبیعت انجام می دهیم.

تفاوت پودر سنگ صنعتی و طبیعی

در حالی که پودر خاک سنگ طبیعی در محیط زیست تولید می شود و استخراج آن کار راحتی است ، پودر سنگ صنعتی در اثر کوبش سنگ های استخراج شده از معادن با استفاده از دستگاه ها و آسیاب های خاصی تولید می شود و اندازه ذرات آن قابل تنظیم می باشد.

ذرات خاک سنگ طبیعی دارای شکل گرد و سطحی صاف است. اما ذرات پودر سنگ صنعتی ، مکعبی شکل و زاویه دار بوده و سطحی خشن دارد که برای مصرف در تولید سیمان مناسب تر است. همچنین پودر سنگ صنعتی بر خلاف نوع طبیعی آن ، فاقد رطوبت می باشد.

سیمان تولید شده از پودر سنگ طبیعی دارای مقاومت بیشتری نسبت به خاک سنگ است. از طرفی نوع طبیعی آن به علت استخراج از رودخانه ها ، دارای لجن و ناخالصی هایی همچون استخوان حیوانات ، میکا ، جلبک ، علف و صدف می باشد در حالی که سنگ کوبیده شده به روش صنعتی کاملا خشک و خالص است.

کاربرد خاک سنگ طبیعی در گچکاری و تولید آجر است. اما پودر سنگ طبیعی در صنایع زیادی نظیر ذوب فلزات ، ساخت و ساز ، پتروشیمی ، تولید رنگ و … مصرف می شود.

پودر سنگ, خاک سنگ,

کیفیت خاک سنگ به دلیل استخراج بدون کنترل از طبیعت ، پایین است ولی پودر سنگ کوبشی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد. همچنین استخراج خاک سنگ و شن بستر رودخانه می تواند خسارات جبران ناپذیری برای طبیعت داشته باشد.

قیمت خاک سنگ طبیعی به دلیل اینکه از طبیعت برداشت می شود و هیچ گونه علمیات خاصی روی آن صورت نمی گیرد از پودر سنگ صنعتی ارزان تر است اما از نظر کیفی برای مصرف در بسیاری از صنایع مناسب نیست.

مزایای پودر سنگ صنعتی نسبت به خاک سنگ طبیعی

پودر سنگ مصنوعی ، استحکام بیشتری در سیمان ایجاد می کند. دارای دانه بندی یک دست و زاویه دار است. انسجام بیشتری داشته و افت و ریزش آن کم می باشد. زمینه های مصرف آن گسترده تر بوده و برای محیط زیست کم خطر تر است. این در حالیست که تنها مزیت خاک سنگ طبیعی ، قیمت ارزان تر آن و استحصال راحت تر می باشد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *