کربنات کلسیم در تولید سیمان
کربنات کلسیم در تولید سیمان
2023-08-03
پودر سنگ و سیمان سفید
پودر سنگ و سیمان سفید
2023-08-10

سود مایع صابون سازی

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سود مایع صابون سازی, سود مایع صابون, سود مایع در تولید صابون

caustic soda saop

سود مایع در تولید صابون و شوینده ها

بشر برای رهایی از چربی های اضافه پوست و لباس های خود و آلودگی ها ، همیشه به دنبال استفاده از مواد مختلف به همراه آب برای پاکیزگی بوده است. این مواد مورد استفاده در هر زمانی ، تغییراتی را به خود دیده است. زمانی از چربی حیوانات ، در دوره از خاکستر های مختلف و امروزه از مواد شیمیایی نظیر کاستیک سودا یا همان سود مایع سوزآور استفاده نموده. اما چرا سود مایع امروزه تبدیل به مهم ترین جزء در تولید صابون شده است؟

پاسخ به این سوال به ساختار صابون باز می گردد. صابون ها از نظر شیمیایی ، نمک هستند یعنی از یک اسید چرب که می تواند روغن گیاهی یا روغن حیوانی باشد ، به همراه یک ماده آلکالین قوی تشکیل شده اند. در گذشته های دور ، انسان در کنار چربی ، از خاکستر به عنوان ماده قلیایی استفاده می کرده است. اما امروزه و با پیشرفت علم ، این کار چندان قابل قبول نیست زیرا خاکستر ها اولا دارای قدرت قلیایی ضعیفی هستند و در نتیجه نمی توانند پی اچ صابون را در محدوده نرمال حفظ کنند ، از طرفی خاکسترها ، خود دارای آلودگی های مختلفی می باشند.

بنابراین بشر امروزی از سود سوز آور یا همان سود مایع برای این منظور استفاده می کند. حال به بررسی ویژگی های مثبت سود مایع کاستیک می پردازیم و پرده از دلایل استفاده گسترده از این ماده در صنعت تولید صابون ها به روش صنعتی بر می داریم.

با وجود این که سالیانه در حدود پنجاه تا شصت میلیون لیتر سود سوز آور مایع در جهان تولید می شود ، ولی بیشتر این میزان در تولید صابون مورد استفاده قرار می گیرد. برای آگاهی از علت این موضوع باید به ساختار اتمی سود مایع رجوع نماییم. سود مایع دارای فرمول سدیم هیدروکسید است. این ساختار دارای خاصیت فوق العاده تجزیه چربی ها می باشد. مولکول های چربی به دلیل اینکه جزء مواد آلی هستند ، به هیچ عنوان در مقابل محلول سود مایع شانسی نداشته و به راحتی تجزیه می شوند.

در تولید صنعتی صابون ها ، امروزه از درصد اندکی محلول سود مایع در حدود ۵ درصد وزنی استفاده می شود. سود مایع ، تولید صابون را بسیار آسان نموده است و همچنین هزینه های تولید آن را هم کاهش می دهد. البته صابون های تولید شده از کاستیک سودا دارای ویژگی های مثبت دیگری هم هستند ، از جمله اینکه قدرت پاک کنندگی بیشتری نسبت به صابون های سنتی دارند ، بهداشتی ترند و پی اچ آن ها در محدود نرمال کنترل می شود تا برای پوست زیان آور نباشند.

اولین استفاده های صنعتی از سود مایع در تولید صابون ، به قرن نوزدهم میلادی باز می گردد. تا پیش از این تاریخ ، صابون های تولید شده دارای حالت مایع بودند که سبب می شد حمل و نقل و نگهداری آن ها دشوار باشد. استفاده از سود سوز آور سبب می شد تا بتوانند صابون را به صورت جامد تولید کنند تا نگهداری و نقل و انتقال آن تسهیل شود.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *