سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیم, تولید سولفات آلومینیوم, روش تولید سولفات آلومینیوم,
روش تولید سولفات آلومینیوم
2023-07-27
سود مایع صابون سازی, سود مایع صابون, سود مایع در تولید صابون
سود مایع صابون سازی
2023-08-03

کربنات کلسیم در تولید سیمان

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
کربنات کلسیم در تولید سیمان

calcium carbonate in cement

کربنات کلسیم چه نقشی در تولید سیمان دارد؟

کربنات کلسیم یکی از مهم ترین اجزاء تشکیل دهنده سیمان است. ترکیبات آهکی یعنی کربنات کلسیم و آلومینیوسیلیکات‌ ها ، نقش اصلی را در ایجاد چسبندگی سیمان بر عهده دارد. سیمان پورتلند به عنوان پر مصرف ترین نوع سیمان در جهان است که سالیانه میلیون ها تن از آن در کشور های مختلف دنیا تولید می شود. برای تولید سیمان پورتلند ، کربنات کلسیم (سنگ آهک) به همراه دیگر مواد اولیه در دمای ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد در کوره های خاصی پخته می شود. این فرایند که پروسه کلسینه سازی نام دارد ، برای جدا کردن گاز کربنیک از کربنات کلسیم انجام می گیرد.

اصولا برای تولید سیمان نمی توان به صورت مستقیم کربنات از کلسیم استفاده نمود ، بلکه باید ابتدا آن را به صورت آهک خالص یعنی اکسید کلسیم فراوری نمود. زیرا وجود ناخالصی های مختلف در آن سبب کاهش کیفیت و کارایی سیمان می گردد. اکسید کلسیم یا آهک زنده ، سپس با دیگر مواد اولیه ترکیب می شود تا سیلیکات کلسیم و سایر ترکیبات سیمانی تشکیل گردد. نتیجه این ترکیبات ، تولید یک ماده سخت به نام کلینکر است.

سختی کلینکر باعث می شود برای مصرف مناسب نباشد به همین علت آن را با مقادیر مشخصی جیپسوم که نوعی گچ پخته نشده است ترکیب می نمایند تا حالت پودری به خود بگیرد. این ماده پودری ، همان سیمان پرتلند شناخته شده است.

کربنات کلسیم یا همان سنگ آهک حاوی مقادیر زیادی کلسیت است که به میزان ۵ درصد وزنی برای تولید سیمان پورتلند استفاده می گردد. کربنات کلسیم فراوری شده به صورت آهک زنده و آهک هیدراته ، همچنین برای بالانس کردن فاز های مختلف سیمان مصرف می شود. میزان دقیق مصرف کربنات کلسیم در ترکیب سیمان باید از طریق انجام آزمایشات خاصی جهت تعیین فاز سیمان ، میزان ترکیبات تشکیل دهنده ، توانایی پر کنندگی سیمان و … مشخص گردد.

افزودن کربنات کلسیم به کلینکر ، باعث ایجاد واکنش بین آن و آلومینات تری کلسیم موجود در کلینکر می شود. این واکنش نهاتا موجب تشکیل کربو آلومینات کلسیم خواهد شد که بر ویژگی های فیزیکی سیمان ماثر است. مقادیر مختلف کربنات کلسیم مورد استفاده در تولید سیمان ، سبب ایجاد تغییراتی در مقاومت فشاری سیمان ، مقاومت در برابر خوردگی سولفات ، دمای هیدراسیون و سختی سیمان خواهد شد. استفاده از کربنات کلسیم در تولید سیمان ، در صورت استفاده از آن برای تولید بتن نیز ، تاثیرات مثبتی در پی دارد.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *