بنتونیت, بنتونیت چیست,
بنتونیت را بهتر بشناسیم
2023-07-27
کربنات کلسیم در تولید سیمان
کربنات کلسیم در تولید سیمان
2023-08-03

روش تولید سولفات آلومینیوم

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آلومینیوم, سولفات آلومینیم, تولید سولفات آلومینیوم, روش تولید سولفات آلومینیوم,

aluminium sulfate production process

تولید سولفات آلومینیوم به چه روشی است؟

سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی پر مصرف در صنایع تولید کاغذ و تصفیه آب و فاضلاب است که کاربرد های زیادی در کشور و نیز موارد صادراتی دارد. سولفات آلومینیوم به علت دارا بودن یون Al با ۳ بار الکتریکی مثبت ، قدرت زیادی در جذب یون های منفی داشته و می تواند ذرات آلوده کننده موجود در آب را جذب نماید. البته سولفات الومینیوم دارای آلودگی های زیست محیطی نیز می باشد که عبارت از تغییر پی اچ آب های محیطی است. بنابراین آب خروجی کارخانه تولید سولفات آلومینیوم ، به صورت منظم مورد پایش قرار می گیرد.

تولید سولفات آلومینیوم بر پایه یک پروسه دو مرحله ای با استفاده از یک نمک آلومینیوم و اسید سولوریک  به صورت زیر است:

۲Al(OH)3 + 3H2SO4 + 8H2O → Al2(SO4)3 .14H2O ΔfH = -156 kJ mol-1

اولین مرحله در بارگیری مواد اولیه در راکتور بوده و دومین مرحله ، خردایش مواد تولید شده برای تولید دسته بندی های مختلف سولفات آلومینیوم یا زاج سفید است.

معرفی سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیم که معمولا با نام زاج سفید یا آلوم هم شناخته می شود ، دارای ساختار کریستالی سفید رنگ و محلول در آب است. سولفات آلومینیوم خشک دارای خلوص ۱۷ درصد با ساختار مولکولی Al2O3 می باشد. این ماده به دلیل دارای بودن شارژ الکتریکی قوی ، می تواند ناخالصی های موجود در مایعات را جذب کرده و به صورت ماده سنگین تر ، ته نشین نماید. همچنین خاصیت تنظیم پی اچ آب را نیز دارد. در کارخانجات تولید کاغذ ، از سولفات آلومینیم برای ایجاد واکنش با مواد اولیه جهت تولید الیاف کاغذ استفاده می شود.

روش تولید سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیم طی پروسه حرارتی زیر تولید می شود:

۲Al(OH)3 + 3H2SO4 + 8H2O → Al2(SO4)3 .14H2O ΔfH = -156 kJ mol-1

سولفات آلومینیوم معمولا به صورت بچ در راکتور ، که یک مخلوط کن مقاوم در برابر اسید و حرارت است تولید می گردد. روشی که تا سال ۱۹۶۰ میلادی برای تولید سولفات آلومینیوم از بوکسیت یا سنگ آلومینیوم استفاده می شده است ، سبب تولید مقادیر بیش از حد ضایعات سیلیکات و آهن می گردیده که برای صنایع کاغذ سازی اصلا مناسب نبوده است. از سال ۱۹۶۵ به این سو ، از نوعی نمک آلومینیوم برای این منظور استفاده می شود که از تصفیه بوکسیت به دست آمده و کیفیت بهتری دارد. این نمک آلومینیوم ، تری هیدرات آلومینیم نام دارد و از خالص سازی بوکسیت در محلول کاستیک سودا تولید می شود. سپس این ماده توسط دی اکسید کربن ، خنثی سازی می گردد.

ماده اولیه دیگری که در پروسه تولید سولفات آلومینیوم استفاده می شود ، اسید سولفوریک است که توسط تانکر های خاصی به محل کارخانه تولید سولفات آلومینیوم منتقل می شود.

مرحله اول – واکنش بین مواد اولیه

تری هیدرات آلومینیوم و سولفوریک اسید درون مخازن خاصی که به مخزن واکنش معروف است ، ریخته شده و هم زده می شود در حالی که بخار آب جوش به آن اعمال می گردد.

مرحله دوم – تکمیل واکنش

نتیجه مرحله اول ، تولید سولفات آلومینیوم مایع یا زاج سفید جامد است. چنانچه محصول در فاز مایع تولید گردد ، یک بچ تغلیظ کننده به درون آن تزریق می شود تا به با خنک شدن مایع ، فیلتر شده و با داخل مخازن پمپ شود.

اما اگر سولفات آلومینیم تولید شده در فاز جامد قرار داشته باشد ، تنها باید با انتقال آن بر روی صفحات فلزی خاصی ، توسط فن هایی اقدام به خنک کردن محصول نمود. سپس به داخل دستگاه های خردایشی ریخته می شود تا به سایز و مش مورد نظر برسد. نهایتا به بخش بسته بندی ارسال شده و سپس آماده ارسال برای مصرف کنندگان است.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *