سولفات آهن با فلز آهن چه تفاوتی دارد؟

پودر سنگ در تولید سنگ مصنوعی
کاربرد پودر سنگ در تولید سنگ مصنوعی و سنگ آنتیک
2023-09-28
آهک, کربنات کلسیم,
آهک و کربنات کلسیم چه تفاوتی دارند؟
2023-10-05

سولفات آهن با فلز آهن چه تفاوتی دارد؟

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 4,00 از 5)
Loading...
سولفات آهن, فروس سولفات, سولفات آهن 2,

ferrous sulphate

تفاوت سولفات آهن با عنصر آهن

سولفات آهن و فلز آهن با وجود تفاوت ها و شباهت هایی که با هم دارند ، هر دو برای اهداف مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. اهن یک عنصر مورد نیاز برای بدن تمام موجودات زنده است که جهت انتقال آنزیم ها و پروتئین ها مصرف می شود. البته آهن فقط به صورت یونیزه در سلول ها قابل ذخیره و مصرف است.

اصولا آهن یک عنصر است که از انواع سنگ آهن موجود در طبیعت نظیر هماتیت و مگنتیت به دست می آید در حالی سولفات آهن یک ترکیب شیمیایی است. سولفات آهن کاربرد های دیگر جز تامین آهن مورد نیاز گیاهان و بدن انسان نیز دارد که از آن جمله می توان به تولید جوهر ، چاپ پارچه ، آبکاری فلزات ، تولید بتن و … اشاره نمود.

فلز آهن از نظر بار الکتریکی خنثی بوده و به رنگ قرمز است. آهن به صورت عنصر و خنثی ، قابلیت ذخیره شدن در بدن موجودات زنده را نداشته و حتی ماده ای سمی محسوب می شود. در حالی که سولفات آهن دارای دو بار الکتریکی مثبت Fe+2 بوده و به رنگ سبز روشن است. سولفات آهن یا فروس سولفات ، بهترین ماده برای ذخیره در سلول های زنده ، جابجایی عناصر حیاتی و ساخت هموگلوبین و میوگلوبین خون می باشد.

در کشاورزی نیز ، نمی توان از فلز آهن استفاده نمود بلکه باید آن را فراوری کرده به صورت سولفات آهن یا کلات اهن در اختیار گیاهان قرار داد. کشاورزان سولفات آهن را به منظور درمان بیماری کلروزیس یا همان فقر آهن در گیاهان استفاده می کنند. اگر چه سولفات آهن قادر نیست به سرعت کلات ، آهن مورد نیاز گیاهان را تامین نماید ولی از طرفی به شکل قابل ملاحظه ای دارای ماندگاری زیاد در خاک است. کشاورزان سولفات آهن را با کمپوست و کود حیوانی ترکیب کرده و آن را برای تامین نیاز گیاهان به مواد مغذی به صورت چالکود مصرف می کنند. یکی دیگر از ویژگی های مثبت سولفات آهن ، خاصیت آفت کشی آن است.

نتیجه گیری

پس از توضیحات فوق ، مشخص شد که سولفات آهن با فلز آهن چه تفاوتی دارد. فلز آهن یک عنصر شیمیایی است در حالی که سولفات آهن یک ترکیب شیمیایی می باشد که از ترکیب چندین ماده معدنی مختلف بدست آمده است. از طرفی با وجود تفاوت در ساختار ، هر دو ماده برای تامین سلامت موجودات زنده کاربرد دارد. اصولا سولفات آهن ، شکل قابل جذب فلز آهن در بدن موجودات زنده است. به طور خلاصه ، تفاوت سولفات آهن با فلز آهن عبارت است از:

۱- فلز آهن یک عنصر شیمیایی است ولی سولفات آهن یک ترکیب شیمیایی می باشد

۲- عنصر آهن برای بدن انسان یک ماده سمی به شمار می رود در حالی که سولفات آهن مورد نیاز بدن است

۳- سولفات آهن به منظور درمان بیماری فقر آهن در کشاورزی و همچنین در بدن انسان مصرف می شود

۴- عنصر آهن پیش نیاز و ماده اصلی برای تولید سولفات آهن به شمار می آید

۵- فلز آهن به هیچ عنوان قابل جذب و مصرف برای موجودات زنده نیست در حالی که بدن ما کاملا با سولفات آهن هماهنگ شده است

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *