آهک و کربنات کلسیم چه تفاوتی دارند؟

سولفات آهن, فروس سولفات, سولفات آهن 2,
سولفات آهن با فلز آهن چه تفاوتی دارد؟
2023-09-28
بنتونیت, بنتونیت خاک رس, کاربرد بنتونیت,
آشنایی با بنتونیت خاک رس
2023-10-05

آهک و کربنات کلسیم چه تفاوتی دارند؟

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
آهک, کربنات کلسیم,

lime and calcium carbonate

تفاوت آهک با کربنات کلسیم چیست

کربنات کلسیم یک سنگ معدنی و از جمله فراوان ترین ترکیبات تشکیل دهنده پوسته زمین است در حالی که آهک در انواع مختلف آن معمولا ماده ای شیمیایی است که طی فرایند های خاصی تولید می شود. کربنات کلسیم طیف گسترده ای از سنگ های حاوی کلسیم مانند خود سنگ آهک را شامل می شود که وجود یون منفی کربنات و یون مثبت کلسیم در آن ها قطعی است. همچنین خود سنگ آهک (آهک ناخالص) نیز در زیر مجموعه‌ی کربنات کلسیم قرار می گیرد. در حالی که آهک خالص می تواند دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی باشد پس به بررسی تفاوت آهک و کربنات کلسیم می پردازیم.

تفاوت شیمیایی آهک و کربنات کلسیم

کربنات کلسیم همان گونه که از نام آن مشخص است ، از یون های کربنات و کلسیم با فرمول CaCO3 ایجاد شده است. در حالی که در تولید آهک خالص ، یون کربنات با فرمول CO3 باید از ترکیب حذف شود. برای این منظور سنگ کربنات کلسیم (که سنگ آهک نیز نامیده می شود) را باید توسط یک فرایند تصفیه ، خالص سازی نمود. عامل اصلی در این فرایند ، حرارت است. حرارت زیاد (بیش از هزار درجه سانتیگراد) می تواند پیوند بین اجزاء تشکیل دهنده کربنات کلسیم را سست کرده و در نتیجه گاز دی اکسید کربن با فرمول CO2 از آن جدا شده و وارد جو می شود.

محصول نهایی این فرایند ، تولید آهک خالص با فرمول اکسید کلسیم یا CaO می باشد که کاملا با کربنات کلسیم تفاوت دارد. آهک خالص یک ماده کاملا شیمیایی است که اصلا به صورت سنگ معدنی در طبیعت یافت نمی شود. همچنین نوع دیگری از آهک نیز وجود دارد که فرمول آن هیدروکسید کلسیم بوده و از یون های منفی هیدروکسید و مثبت کلسیم ایجاد شده است.

با در نظر گرفتن تفاوت های گفته شده بین آهک و کربنات کلسیم ، می تواند شباهت این دو ماده را نیز در دارا بودن یون کلسیم دانست.

تفاوت فیزیکی آهک و کربنات کلسیم

با وجود تفاوت هایی که این دو ماده از نظر فرمولاسیون شیمیایی و روش تولید دارند ، ولی از نظر فیزیکی کاملا شبیه هستند. آهک و کربنات کلسیم چه به صورت سنگ کلوخه و چه به شکل پودر شده تقریبا ظاهری یکسان دارند.

تفاوت در کارایی آهک و کربنات کلسیم

آهک و کربنات کلسیم دارای کاربرد های مشابه زیادی هستند ولی مصارف آهک به دلیل تفاوت در فرمول آن گسترده تر است. این دو ماده بیشتر به عنوان فیلر در تولید محصولات مختلف ، به عنوان مصالح ساختمانی در امور ساخت و ساز و به عنوان تامین کننده کلسیم بدن دام و طیور مصرف می شوند.

با این حال برخی از کاربرد ها مختص به آهک می باشد. برای مثال ، آهک دارای خاصیت ضدعفونی و میکروب کشی بوده در حالی که کربنات کلسیم از این ویژگی بی بهره است. همچنین در تصفیه فاضلاب از آن به عنوان ماده منعقد کننده استفاده می شود و کربنات کلسیم برای این مورد نیز کاربرد ندارد. اصولا موارد مصرف آهک نسبت به کربنات کلسیم گسترده تر است که به خاطر فراوری هایی می باشد که بر روی آن انجام شده است.

از نظر قیمت هم برخی از انواع آهک از کربنات کلسیم گران تر می باشد. تولید آهک یک پروسه پر هزینه با مصرف انرژی است و در نتیجه محصول آن شامل هزینه های تولید می شود در حالی که بر روی سنگ کربنات کلسیم ، فرایند خاصی صورت نمی گیرد و نهایتا آن را کوبیده و پودر می کنند.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *