کربنات کلسیم میکرونیزه, پودر کربنات کلسیم, کربنات کلسیم پودری, کربنات کلسیم مش 200, کربنات کلسیم 800, کربنات کلسیم مش 1500, کربنات کلسیم مش 2500,
پودر کربنات کلسیم میکرونیزه
2023-07-06
پودر سنگ قم, پودر سنگ قم, فروش پودر سنگ قم,
کارخانه پودر سنگ قم
2023-07-13

موارد مصرف سود مایع

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
کاربرد سود مایع, کاربرد سود سوزاور, کاربرد کاستیک سودا, مصارف سود مایع,

caustic soda uses

سود مایع Liquid Caustic soda یک ماده شیمیایی شناخته شده و بسیار کاربردی در زندگی انسان صنعتی است. کاستیک سودا مایع با فرمول شیمیایی سدیم هیدروکسید ، به دلیل دارا بودن برخی ویژگی های بسیار مفید ، نقش تاثیر گذاری در صنایع تولیدی و خدماتی دارد. با توجه به طیف گسترده موارد مصرف سود مایع ، در این مطلب به معرفی برخی از مهم ترین کاربردهای آن می پردازیم.

موارد مصرف سود مایع در صنایع تولیدی 

کاربرد کاستیک سودا مایع در تولید کاغذ

در تولید خمیر کاغذ ، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی متعددی است. در یکی از مراحل تولید خمیر کاغذ که به نام فرایند کرافت شهرت دارد ، باید مواد سلولزی از لیگنین جدا شود که ماده کلیدی در این فرایند ، سود مایع است. سدیم هیدروکسید همچنین دارای خاصیت رنگ بری بوده و سبب سفیدی خمیر کاغذ می شود.

کاستیک سودا مایع در تولید صابون

سود مایع دارای خاصیت کاستیک است به این معنی که قادر به تجزیه سلول های چربی و بافت آلی می باشد. این خاصیت در قرن هجده میلادی به بعد باعث شد تا از محلول سدیم هیدروکسید رقیق شده در تولید صابون ، به منظور چربی بری استفاده گردد. ویژگی چربی بری باعث شده تا محلول سود مایع به عنوان یک شوینده مناسب و همچنین چاه باز کن قوی ، در محیط های صنعتی مانند کارخانجات مصرف شود.

سدیم هیدروکسید مایع در صنایع آلومینیوم

برای تولید فلز آلومینیوم ، باید خاک معدنی بوکسیت طی فرایند خاصی تصفیه شده و آلومینا از آن استخراج شود. در این فرایند ، انواع ناخالصی ها نظیر اکسید آهن ، روی و قلع باید جدا سازی گردد که محلول سود مایع به عنوان یک ماده قلیایی برای این منظور بسیار کارامد است.

موارد مصرف سود مایع در صنایع خدماتی

سود کاستیک مایع در تصفیه آب

سود سوز آور هم برای تصفیه آب آشامیدنی کاربرد داشته و هم جهت تصفیه فاضلاب خروجی کارخانجات مصرف می شود. خاصیت قلیایی کاستیک سودا مایع برای تصحیح پی اچ فاضلاب اسیدی کارخانجات بسیار کاربردی است. همچنین به عنوان یک میکروب کش قوی و نیز جهت حذف فلزات سنگین و مواد سمی ، در سیستم تصفیه آب شهری به کار گرفته می شود.

سود سوز آور مایع در صنایع غذایی

کاستیک سودا یک شوینده شیمیایی مناسب برای سبزیجات و میوه ها است. این ماده در صنایع تولید محصولات لبنی هم کاربرد دارد. از دیگر موارد مصرف سدیم هیدروکسید در تولید خوراکی ها می توان به تولید نوشابه های گازدار ، کاکائو و شکلات ، شیرین سازی زیتون و تولید بستنی اشاره نمود.

موارد مصرف سود مایع به عنوان کاتالیزور

سود مایع در تولید بتن

تولید بتن به عنوان اساسی ترین ماده در صنعت ساخت و ساز ، نیازمند به کارگیری انواع مواد شیمیایی است. سود سوزاور نقش هموژنایزر و ترکیب کننده را داشته و باعث اختلاط بهتر ماسه و سیمان می شود. استفاده از کاستیک سودا همچنین باعث بهبود کیفیت بتن خواهد شد.

کاستیک سودا مایع در تولید سوخت

تولید سوخت های غیر فسیلی نقش مهمی در کاهش آلودگی های زیست محیطی و کاهش هزینه های حمل و نقل دارد. متانول و تری گلیسیرید دو کاتالیزور مهم در تولید سوخت غیر نفتی هستند که برای تولید آن ها از سود مایع استفاده می شود.

دسته بندی :

دیدگاه ها بسته شده است