پودر سنگ و سیمان سفید
پودر سنگ و سیمان سفید
2023-08-10
سولفات آلومینیوم و سود سوز آور
سولفات آلومینیوم و سود سوز آور
2023-08-17

کاربرد سولفات آهن در صنعت

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
کاربرد سولفات آهن در صنعت

Iron(II) sulfate

آشنایی با کاربرد های صنعتی سولفات آهن

سولفات آهن ۲ ظرفیتی یا فروس سولفات که در فارسی با نام زاج سبز شناخته می شود ، یکی از بهترین و پر کاربرد ترین انواع کود کشاورزی است که سبب افزایش سبزی برگ درختان و گیاهان شده و محصول دهی را از نظر کیفی و کمی بهبود می بخشد. همچنین یک عامل ضد قارچ و ضد علف ماثر نیز محسوب می شود. ولی باید توجه داشت که سولفات آهن علاوه بر مصرف در کشاورزی ، در بخش صنعت نیز کاربرد های مشخصی دارد.

سولفات آهن دو ظرفیتی دارای مزایایی چون رنگ قوی ، پی اچ پایین ، انحلال پذیری ماثر در آب ، ایجاد پیوند های مولکولی خاص و … است. سولفات آهن ۷ آبه با فرمول شیمیایی FeSO4·۷H2O دارای مصارف بیشتری نسبت به سولفات آهن خشک می باشد. کاربرد سولفات آهن در صنعت را می توان به دو بخش کاربرد های قدیمی و سنتی و کاربرد های مدرن تقسیم بندی نمود. سولفات اهن حتی در طب سنتی و مدرن نیز دارای کاربرد است که به آن ها اشاره خواهیم نمود.

کاربرد های سنتی سولفات آهن

– در نیمه دوم قرن نوزدهم ، از سولفات اهن یا همان زاج سبز برای ظهور عکس در عکاسی ها استفاده می شده است.

– در سیستم های قدیمی خنک کننده آب ، سولفات آهن به منظور مقاوم سازی توربین کندانسور در مقابل سایش کاربرد داشته است.

– در تصفیه طلا ، سولفات آهن را جهت ته نشین سازی طلا از کلرید هیدروژن (طلای محلول در تیزاب سلطانی) مصرف می کنند.

– سولفات آهن به دلیل رنگ سبز یا مایل به آبی آن در تولید رنگ و جوهر کاربرد داشته است.

– زاج سبز یک شناساگر برای مشخص سازی گونه های مختلف قارچ ها می باشد.

کاربرد های مدرن سولفات آهن

سولفات آهن در تصفیه آب

فاضلاب صنعتی بعضی از کارخانجات نظیر کارخانجات تولید و رنگرزی پارچه های کتان و پلی استر ، به دلیل استفاده از انواع مواد شیمیایی ، حاوی مواد سمی و خطرناکی نظیر فلزات سنگین و یون های فلزی است که سبب آلودگی زیست محیطی و نهایتا آلودگی آب آشامیدنی خواهد شد. سولفات آهن هم قادر به سختی گیری آب بوده و هم خاصیت انعقادی و فلوکولانت دارد که می تواند یون های سخت کننده آب نظیر یون های کلسیم و منیزیم را جذب و از سیستم خارج نماید. همچنین قادر به تنظیم اسیدیته آب آهکی شده از طریق کاهش پی اچ است.

سولفات آهن در تولید سیمان

وجود فلز کروم قابل انحلال در آب سبب ایجاد حساسیت درماتیت دست کارگران ساختمانی می شود. افزودن مقدار مشخصی سولفات آهن ۲ ظرفیتی به سیمان در طی فرایند تولید آن ، موجب جلوگیری از این مشکل خواهد شد.

سولفات آهن در تولید فلز روی

در تصفیه فلز روی از سنگ معدنی آن ، به علت وجود ناخالصی های فراوان باید از مواد شیمیایی گوناگونی استفاده نمود. در بخشی از فرایند تصفیه فلز روی ، از سولفات آهن ۲ ظرفیتی به عنوان یک عامل انعقادی برای رسوب دهی با هالوژن هایی همچون فلوئور و کلر استفاده می شود تا از چسبندگی به کاتد ها جلوگیری به عمل آید.

سولفات آهن در پزشکی

بدن انسان به صورت معمول ، آهن مورد نیاز خود را از طریق خوردن غذا تامین می نماید. این آهن جذب شده در نهایت تبدیل به هموگلوبین و میوگلوبین خون شده و اکسیژن را به سلول ها منتقل نموده و ذخیره می کند. اما بعضی از افراد دچار بیماری کمبود و فقر آهن شده و مقداری از گلوبول های قرمز خون خود را از دست می دهند. برای درمان این افراد از سولفات آهن ۲ ظرفیتی به صورت قرص آهن استفاده می شود.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *