سولفات آلومینیوم و سود سوز آور

کاربرد سولفات آهن در صنعت
کاربرد سولفات آهن در صنعت
2023-08-10
آهک صنعتی, آهک سنتی, تولید آهک,
آهک صنعتی و آهک سنتی چه تفاوتی دارند؟
2023-08-17

سولفات آلومینیوم و سود سوز آور

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سولفات آلومینیوم و سود سوز آور

aluminium sulfate and sodium hydroxide

واکنش شیمیایی سولفات آلومینیوم و سود سوز آور مایع

معادله واکنش شیمیایی سولفات آلومینیوم و سود سوز آور مایع :

(Al(SO4)3 + 6NaOH -> 2Al(OH)3 + 3Na2(SO4

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مواد مورد واکنش

سولفات آلومینیوم : سولفات آلومینیوم که با نام آلوم یا زاج سفید شناخته می شود ، دارای دمای ذوب ۷۷۰ درجه سانتیگراد است. سولفات آلومینیم در الکل قابل انحلال بوده و پی اچ آن در حدود ۳٫۳ تا ۳٫۶ می باشد بنابراین اسیدی است. سولفات آلومینیوم جامدی سفید رنگ و کریستالی بوده قابلیت جذب مواد مختلف را دارد. سولفات آلومینیوم در زمینه تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد. این ماده همچنین یکی از مواد اولیه مهم در تولید خمیر کاغذ است.

سود سوز آور : سود سوزاور مایع یا سود مایع که با نام کاستیک سودا یا سدیم هیدروکسید شناخته می شود ماده ای بسیار یونیزه و حاوی کاتیون سدیم و آنیون هیدروکسید است. آنیون هیدروکسید ، سود سوز آور را تبدیل به یک ماده قلیایی قوی می نماید که سبب واکنش آن با اسید ها و تولید آب و نمک می شود. سود سوز آور در حالت جامد دارای رنگ سفید به صورت پرک یا گرانول است. دمای ذوب کاستیک سودا ۳۱۸ درجه سانتیگراد و پی اچ آن در حدود ۱۳ می باشد. سود مایع سوزاور کاربرد گسترده ای در زمینه تولید کاغذ و صابون داشته و یکی از مهم ترین مواد شیمیایی است.

شرایط انجام واکنش سولفات آلومینیوم و سود سوز آور

سولفات آلومینیوم و سود سوز آور هر دو خاصیت انحلال پذیری دارند. با ترکیب این دو ماده ، مواد جدیدی به نام های هیدروکسید آلومینیوم و سولفات سدیم به دست می آید. هیدروکسید آلومینیوم ماده ای نامحلول بوده و به صورت کریستالی ته نشین می شود. ولی سولفات سدیم محلول بوده و در محیط باقی خواهد ماند.

کاربرد محصولات حاصل از واکنش سولفات آلومینیوم و سود سوز آور

هیدروکسید آلومینیوم : تولید سالیانه این ماده در حدود ۱۰۰ میلیون تن در سطح جهان است. ۹۰ درصد از این ماده به اکسید آلومینیم تبدیل می شود تا برای تولید فلز خالص آلومینیوم مورد استفاده قرار گیرد. دیگر کاربرد های آن جهت تولید دیگر ترکیبات آلومینیم نظیر سولفات آلومینیوم ، آلومینیوم پلی کلراید ، زئولیت ، سدیم آلومینات و … است. از این ماده همچنین جهت تصفیه آب ، کپسول اطفاء حریق و ضد اسید استفاده می شود.

سولفات سدیم : با نام سودا اش هم شناخته شده و سالیانه در حدود ۶ میلیون تن از آن تولید می شود. نیمی از تولید آن به عنوان محصول جانبی و نیمی از منابع معدنی تامین می شود. بیشترین زمینه مصرف این ماده جهت تولید پودر های شوینده خانگی است. همچنین در تولید خمیر کاغذ و شیشه هم مصرف می شود.

معادله واکنش شیمیایی سولفات آلومینیوم و سود سوز آور مایع رقیق

(Al(SO4)3 + 6NaOH -> 2Al(OH)3 + 3Na2(SO4

معادله واکنش شیمیایی سولفات آلومینیوم و سود سوز آور مایع غلیظ

Al2(SO4)3 + 8NaOH → ۲Na[Al(OH)4] +3Na2SO4

معادله واکنش شیمیایی سولفات آلومینیوم و سود سوز آور مایع در دمای بالا

Al2(SO4)3 + 8NaOH → ۲NaAlO2 + 3Na2SO4 + 4H2O

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *