پودر سنگ اصفهان
پودر سنگ اصفهان
2019-11-06
پارافین, پارافین جامد, Paraffin wax
پارافین
2019-12-04

کربنات کلسیم در کشاورزی

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 رای, میانگین: 3,67 از 5)
Loading...
کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم یا سنگ آهک یک ماده معدنی فراوان و جزء اصلی تشکیل دهنده خاک و سنگ در کره زمین است. این ماده کاربرد های زیادی در مشاغل ساختمانی ، شیمیایی و خدماتی دارد. کاربرد کربنات کلسیم در بخش کشاورزی هم موجب توجه کشاورزان به این ماده شده است. کلسیم کربنات از دو جهت حائز اهمیت می باشد ، اول اینکه به دلیل خاصیت قلیایی ، برای تنظیم پی اچ مناسب بوده و همچنین حاوی عنصر کلسیم است که یکی از عناصر لازم برای گیاهان می باشد.

عوامل گوناگونی همچون استفاده بیش از حد از کود های شیمیایی حاوی ازت و سولفات موجب اسیدی شدن خاک خواهد شد. از طرفی بارندگی بسیار زیاد هم ممکن است پی اچ خاک را کاهش دهد و در نتیجه رشد گیاهان به دلیل عدم دسترسی به مواد مغذی کم می شود. در این حالت باید از مواد قلیایی جهت افزایش پی اچ استفاده نمود. با توجه به قیمت بالای مواد قلیایی شیمیایی و همچنین خسارات جانبی که ممکن است به گیاهان وارد نمایند ، از کربنات کلسیم به عنوان یک ماده قلیایی ارگانیک ارزان قیمت استفاده می شود. همچنین می توان از کربنات کلسیم حرارت داده و خالص سازی شده یعنی انواع آهک نیز برای این منظور استفاده نمود.

روش بکارگیری کربنات کلسیم در کشاورزی

روش و میزان مصرف مواد تقویت کننده و کود های مختلف نظیر کربنات کلسیم در کشاورزی بسیار مهم است. پیش از بکار بردن هر نوع ماده ای ابتدا باید خاک زمین را مورد بررسی و آزمایش های شیمیایی قرار داد تا مشخص گردد خاک چه کمبود هایی داشته و به چه میزان باید آن را تقویت نمود. این امر در مورد کربنات کلسیم از اهمیت دو چندان برخوردار است زیرا اگه خاک آهکی باشد ، افزودن کربنات کلسیم به آن می تواند توان جذب مواد مغذی توسط گیاهان را بیش از پیش کاهش دهد. اصولا قلیایی بودن خاک موجب می شود تا ریز مغذی های مورد نیاز گیاهان نظیر آهن ، مس ، روی ، منیزیم و منگنز در آب حل و تجزیه نشده و در نتیجه توسط ریشه گیاهان جذب نگردد. چنانچه آزمایشات پی اچ سنجی انجام شد و مشخص گردید که لایه سطحی خاک تا عمق بیست سانتی متر ، اسیدی شده است ، می توان از پودر سنگ کربنات کلسیم استفاده نمود.

زمان بکار گیری کربنات کلسیم در کشاورزی همچون اکثر کود ها ، پیش از کاشت گیاهان است تا بتوان آن را بخوبی با خاک مخلوط نمود. معمولا زمانی خاک را اسیدی می گویند که پی اچ آن به کمتر از ۵٫۶ واحد رسیده باشد. همچنین میزان مصرف این ماده بسیار کم است و معمولا هر پنج تا شش سال یک بار نیاز است برای رفع اسیدی بودن خاک مورد استفاده قرار گیرد. کربنات کلسیم کشاورزی باید دارای دانه بندی مشخصی باشد تا به خوبی با بافت خاک مخلوط گردد. همچنین باید فاقد هر گونه فلزات سنگین و مواد سمی باشد تا کشاورزان را با مشکلات جدیدی مواجه نکند.

انواع کربنات کلسیم مورد مصرف در کشاورزی به شرح زیر است:

  • پودر سنگ کربنات کلسیم با غلظت کلسیمی بالا
  • آهک دولومیتی (سنگ آهک حاوی یون منیزیم)
  • آهک هیدراته ( نوعی کلسیم کربنات فراوری و خالص سازی شده)
دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *