کربنات کلسیم, کربنات کلسیم خوراکی, کلسیم کربنات,
کربنات کلسیم خوراکی
2023-11-09
سولفات آهن, قرص سولفات آهن, قرص فروس سولفات سولفات آهن, سولفات آهن در بارداری,
سولفات آهن در بارداری
2023-11-23

سود مایع در بورس

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...
سود مایع در بورس, قیمت سود مایع در بورس, حواله سود مایع,

سود مایع در بورس

سود مایع در بورس : شرایط عرضه و قیمت

سود مایع در بورس: اهمیت فراوان سود مایع (کاستیک سودا) در کشور و همچنین تولید کمتر از نیاز آن سبب شده تا فروش سود مایع از طریق بورس کالا انجام شود. بیش از ۸۰ درصد از کل تولید سود مایع در کشور در مجتمع پتروشیمی اروند واقع در بندر امام صورت می گیرد و فروش محصول آن از طریق بورس کالا و به صورت حواله است. حواله خرید سود مایع نیز به واحد های تولیدی که دارای مجوز لازم برای مصرف آن هستند اعطاء می شود. همچنین قیمت فروش سود مایع سوز آور هم در بورس تعیین شده و این محصول به صورت فله ای و با استفاده از کامیون های مخصوص حمل مواد شیمیایی حمل می گردد.

تاریخچه فروش سود مایع در بورس

سود سوز آور یا به اختصار سود مایع ، از بهمن ماه سال ۱۳۸۷ با عرضه بیست هزار تن ، وارد بورس کالای ایران شد. با توجه به تقاضای بسیار زیاد بازار برای سود مایع و عرضه آن با قیمت مناسب در بورس ، مصرف کنندگان از این موضوع استقبال گسترده ای داشتند. به طوری که رقابت برای خرید سود مایع در بورس کالا ، از هر ماده دیگری فشرده تر است و نمودار های عرضه در مقابل تقاضا به صورت مداوم صعودی می باشد.

با توجه به نیاز روزافزون صنایع کشور به سود سوز آور ، عرضه سود مایع در بورس کالا علاوه بر تولیدات داخل ، شامل سود مایع وارداتی از کشور های حاشیه خلیج فارس هم می شود. تا شهریور ماه سال ۱۳۸۸ ، فروش سود مایع در بورس به تعداد ۲۱ عرضه و مجموع وزنی ۸۲۹۰ تن به همراه ۳۵۰۰ تن سود وارداتی از کشور قطر به ثبت رسید. در سال ابتدایی شروع این روش ، عرضه سود سوز آور داخلی در بورس در هر پارت برابر با حدود ۳۰۰۰ تن بوده و مجموع عرضه تولید داخل و سود مایع وارداتی ، ماهیانه ۷۷۱۰ تن بوده است.

سود مایع در بورس

 

نیاز بازار به سود مایع

به علت وجود طیف گسترده ای از مصرف سود مایع و سایر انواع سود سوز آور در کشور و همچنین تولید محدود این محصول ، همیشه میزان تقاضا برای کاستیک سودا دو برابر میزان عرضه سود مایع در بورس بوده است. این اختلاف در تولید و عرضه به صورت مداوم به ایجاد تقاضای انباشته در بازار منجر گردیده به طوری که طبق بررسی ها ، تا تیر ماه سال ۱۳۸۸ ، میزان تقاضا برای کاستیک سودا ، ۱۵۰۰۰ تن بیش از میزان عرضه سود مایع در بورس بوده است. همچنین پس از ورود سود مایع وارداتی به بورس ، این عدد به ۸۲۹۰ تن در ماه کاهش می یاید.

قیمت سود مایع در بورس

قیمت سود مایع بر اساس مالفه های مختلفی در بورس کالا تعیین می شود. عوامل گوناگونی چون هزینه های تولید ، میزان عرضه و تقاضا و مسائل سیاسی در این زمینه تاثیر گذار است. در برخی مقاطع زمانی همچون مرداد ماه ۱۳۸۸ به دلیل کاهش واردات سود سوز آور از کشور های عربی ، بورس با کاهش میزان عرضه و در نهایت افزایش قیمت مواجه شد. در دوره هایی نیز فضاهای روانی خاصی ایجاد می شود که بر قیمت سود مایع تاثیر گذار است.

میزان تخمینی نیاز بازار به سود مایع در حدود سالی یکصد و پنجاه هزار تن است. در حال حاضر بخش اعظم این عدد توسط تولید داخلی (بخصوص سود مایع پتروشیمی اروند واقع در بندر امام) تامین می شود. در حدود ده درصد نیز به روش واردات سود به چرخه مصرف تزریق می گردد. اما درصدی نیز به دلیل کمبود عرضه ، تبدیل به نیاز انباشته بازار خواهد شد. از طرفی به دلیل اینکه معمولا صادرات سود مایع از کشور انجام نمی شود ، صادرات در محاسبات بازار مورد بررسی قرار نمی گیرد.

 

به اطلاع مصرف کنندگان سود سوز آور می رساند ، به منظور خرید سود مایع از بورس کالا با قیمت های مصوب و شرایط اعلامی (فروش فله و در پارت های ۲۵ تنی) با بخش بازرگانی نیکان تولید به شماره تلفن های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

دسته بندی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *